Independer Forum

wisselen baan tijdens looptijd offerte hypotheek

Reacties
4
  1. JRZ

Beste allen,

Momenteel zit ik met de volgende situatie:

half november gaan wij de koop- en aannemingsovereenkomst tekenen voor een nieuw te bouwen woning. Daarna hebben we twee maanden om een hypotheek te regelen. De huidige planning is dat het geheel passeert bij de notaris rond 14 februari (afhankelijk van voldoende verkochte woningen etc.).

Ik heb nu een contract voor onbepaalde tijd, terwijl mijn vrouw een jaarcontract met intentie tot vast heeft. Mijn inkomen is voldoende om de benodigde hypotheek te dekken, maar dat van mijn vrouw niet. Ondertussen heb ik een nieuwe functie aangeboden gekregen bij een ander bedrijf. Hier krijg ik een jaarcontract met één maand proeftijd vanaf 1 januari.

Dit betekent dus dat ik nu een hypotheekaanvraag kan doen op basis van mijn contract voor onbepaalde tijd, maar gedurende het aanvraagproces van baan wissel en bij het passeren bij de notaris ik mogelijk nog in mijn proeftijd zit (datum staat nog niet exact vast dus kan ook net na mijn proeftijd plaatsvinden).

Mijn vragen:
    1) kan ik de nieuwe baan per 1 januari accepteren of heb ik dan het risico mijn hypotheek te verliezen?
    2) Is het verstandiger om per 1 maart/1 april te beginnen bij mijn nieuwe baan (dus opzeggen huidige baan na passeren notaris)
    3) zijn er andere "veiligere" mogelijkheden om van baan te wisselen zonder risico dat we onze hypotheek kwijt raken (bijvoorbeeld bij bepaalde hypotheekverstrekkers die hier niet moeilijk over doen)?

alvast bedankt voor jullie advies!

2. Gebruikersavatar
    Saskia Schravemade Berichten: 80
    Het is het veiligst om op basis van de nieuwe baan de hypotheek aan te vragen. Je moet dan alleen wel wachten tot de proeftijd voorbij is. Als je nu de hypotheek aanvraagt op basis van je huidige salaris loop je een risico. Stel dat er bepaalde documenten niet kloppen en de hypotheekaanbieder komt erachter, dan zal de aanvraag opnieuw ingediend en beoordeeld moeten worden. Wij hebben bovendien ook zorgplicht, en als wij over andere informatie beschikken moeten we de hypotheekaanbieder hierover inlichten.
    Vriendelijke groet,
    Saskia Schravemade
  3. the_O
    Ik zit in een vergelijkbare situatie.
    Ik heb echter een nieuwe baan met vast dienstverband en geen proeftijd (onderwijs).

Kan ik op voorhand een werkgeversverklaring bij mijn nieuwe werkgever opvragen, of kan ik ook pas het definitieve rente-aanbod krijgen nadat ik bij mijn nieuwe werkgever ben begonnen?
  4. Gebruikersavatar
    Saskia Schravemade Berichten: 80
    Ja, dit kan je op voorhand bij de nieuwe werkgever opvragen. Werkgeversverklaringen zijn wel een bepaalde tijd geldig, dus als deze verloopt tijdens de hypotheekaanvraag moet je een nieuwe vragen.
Plaats een reactie