Independer Forum

van te voren weten of je rechtsbijstand nodig hebt

Reacties
2
  1. TedjeVanEs

Als je een rechtsbijstandsverzekering afsluit dan kan je er geen aanspraak op maken als je al van te voren wist dat je juridische hulp nodig zou hebben. Hoe wordt dat bepaald, dat je het al van te voren wist of niet?

Ik zit bijvoorbeeld in de ziektewet en krijg over een maand een nieuwe kering van het UWV. Ik weet nog niet of daar een juridisch conflict uit komt, immers misschien ben ik het wel gewoon eens met de keuring, en bovendien is er nog een bezwaar-procedure als ik het er niet mee eens zou zijn.

Maar Ik wil een rechtsbijstandsverzekering nemen voor het geval dat ik in beroep moet bij de rechter. Ik weet nu nog niet of dat wel of niet gaat gebeuren, maar wil alvast verzekerd zijn. Wordt dat nu gezien als "je wist het al van te voren?"

2. Gebruikersavatar
    Justin Wildschut Berichten: 12
    Beste Tedje,

Interessante vraagstelling. Een rechtsbijstandverzekering stelt inderdaad dat wanneer er rechtshulp verwacht wordt dit zal worden uitgesloten van de dekking en hier dus geen aanspraak op gemaakt kan worden. Indien er sprake is van een conflict zal de verzekeraar kijken of u ten tijden van de aanvraag het conflict al had kunnen verwachten. Zij zullen dan controleren of er documentatie is welk aantoont dat u voorkennis had. Bij bijvoorbeeld een reorganisatie op werk zou dit kunnen bestaan uit berichtgeving vanuit de werkgever of wanneer u bepaalde inzage of kennis zou hebben met betrekking tot geboekte resultaten.

In uw situatie is er nog geen sprake van een conflict, enkel een wijziging van situatie. U geeft zelf aan niet te weten of er een conflict uit kan staan aangezien het nog niet aantoonbaar is dat de nieuwe uitkering problemen zal geven. Er is immers nog geen correspondentie uitgedaan over mogelijke veranderingen die nadelig zijn voor u.

Indien u verdere vragen heeft kunt u uiteraard telefonisch contact met ons opnemen op 035 626 55 44.

Met vriendelijke groet,

Justin
Plaats een reactie