Independer Forum

Sparen in Nederland in vreemde valuta

Reacties
3
  1. coninckl Berichten: 1

Met de euro kan het de komende jaren goed gaan, maar er is ok een risico dat het helemaal fout gaat (best een behoorlijk risico). Dat risico wil ik niet helemaal lopen, omdat alles nu (ook mijn pensioen) in euro is. Daarom wil ik een groot deel van mijn vermogen (niet zo groot) in Zwitserse Franken omzetten en daarin sparen. Het voordeel daarvan is ook dat de Zwitserse Frank t.o.v. de Euro stijgt, alhoewel daar natuurlijk ook een (kleiner) risico ligt.
    Mijn vraag is bij welke banken kan dit en hoe hoog is de rente die ze geven?

2. Theodora
    Vandaag de dag heb ik, gezien de onrust rond de euro/Griekenland etcetc, precies hetzelfde verhaal als CONINCKL. Ik ben 3 jaar gepensioneerd en heb in mijn werkzame leven als administratief medewerkster door de jaren heen een (kleine) financiele buffer bij elkaar gespaard voor een aanvulling op mijn kleine pensioen.
    Aangezien ik de perikelen rond de euro met lede ogen volg en zeer somber inzie ben ik aan het googelen hoe ik mijn kleine kapitaaltje kan veiligstellen voordat de euro in elkaar stort en mijn kapitaaltje niks meer waard is. Heeft iemand misschien een tip hoe ik mijn geld in buitenlandse valuta kan omzetten naar een buitenlandse bank/valuta waar ik gewoon kan internetbankieren. Ik ben er niet op uit om de hoogste rente te krijgen of de belasting te ontduiken. Het gaat mij er alleen om dat mijn geld zijn waarde blijft behouden als de euro echt zou instorten.
    Bij voorbaat dank.
    Theodora
  3. Erwin
    Jullie probleem is heel eenvoudig op te lossen door een offshore saving of Bank account te openen. Deze worden met name aangeboden door Britse banken met vestigingen op Guernsey, Jersey en Isle of Man. Zij vallen buiten de eurozone maar zij leveren wel gegevens uit met onze belastingdienst dus geef het wel netjes op bij uw aangifte om problemen te voorkomen. De rekeningen kunnen geopend worden in Euro's (wat denk ik niet de bedoeling is) Engelse ponden of in US Dollars. Wat de juiste keuze is zal voor iedereen verschillend zijn maar momenteel zou ik meer vertrouwen hebben in de Engelse pond dan in de US dollar wat waardevastheid betreft. Grote bekenden daar zijn Loyds tlc en Barclaeys. Een zoekopdracht op google geeft voldoende resultaten. Let op!!! De garantieregeling op deze eilanden is anders dan bij ons in de EU en zijn gagarandeerd tot max £50.000 per persoon met een maximale garantie per bank van £100 million in een 5 jaars periode. Mocht er dus voor £150 miljoen op de rekeningen staan dan word er dus toch maar £100 miljoen uitgekeerd en zal dit per rekeninghouder pro rata worden gereduceerd. De kans dat dit overigens gebeurd is zeer klein. Er zijn natuurlijk veel meer landen in de wereld die dit soort rekeningen aanbieden maar Guernsey, Jersey en Isle of Man zijn vrij dichtbij en hebben een goede naam. Ook Zwitserland is natuurlijk een goede veilige haven alleen is het daar vaak lastiger zaken doen omdat men daar geintoduceerd moet worden. Direct een waarschuwing, swiss-privacy.com bied dit aan maar er zijn al diverse verhalen te vinden op internet dat zij hun beloftes niet nakomen maar wel uw geld accepteren, oppassen dus! Succes met het veilig stellen van uw pensioengelden.
Plaats een reactie