Independer Forum

Spaarrekening voor de kinderen

Reacties
11
  1. Hans

Ik wil graag een spaarrekening openen voor mijn kinderen (17 en 15 jaar). Ik wil het echter zo regelen dat ze zonder mijn toestemming geen geld kunnen opnemen van die rekening. We hebben namelijk in de kennisenkring wat slechte ervaringen met leeggeplunderde spaarrekeningen van kinderen ouder dan 18 jaar door "de aanhang". Op welke manier is dat te het beste te regelen?

2. Mayke Melgers Berichten: 62
    Zodra een kind 18 jaar kan deze beschikken over een spaarrekening op hun naam zonder toestemming van de ouder. De enige andere optie is een spaarrekening openen onder uw eigen naam, u komt dan alleen niet in aanmerking voor de fiscale vrijstelling op uw vermogen.

Tot de leeftijd van 18 jaar zijn er wel spaarrekeningen waar de toestemming van de ouder nodig zijn voor opname.
  3. jvanhoute@tele2.nl
    Zodra een kind 18 jaar kan deze beschikken over een spaarrekening op hun naam zonder toestemming van de ouder. De enige andere optie is een spaarrekening openen onder uw eigen naam, u komt dan alleen niet in aanmerking voor de fiscale vrijstelling op uw vermogen.

Tot de leeftijd van 18 jaar zijn er wel spaarrekeningen waar de toestemming van de ouder nodig zijn voor opname.
    Tot de leeftijd van 18 jaar moeten spaartegoeden van kinderen door hun ouders worden opgenomen in box 3 (vermogensrendementsheffing). Per kind bestaat wel een vrijstelling van € 2.715,00 (2008). Om te kunnen profiteren van deze vrijstelling is het noodzakelijk dat de spaarrekening op naam van het minderjarige kind staat. Om ongewenste toestanden te voorkomen lijkt het ook mij een goed idee dat ouders van minderjarige kinderen instemming moeten verlenen ingeval spaartegoeden door het kind worden opgenomen.
    Vanaf 18 jaar kunnen kinderen zelfstandig handelen en ook moeten zij zelf aangifte doen, indien van toepassing, en hun vermogen(o.a. spaargeld) opgeven in box 3.
    groeten,
    Jozef van Houte
  4. Mayke Melgers Berichten: 62
    Vanaf 18 jaar kunnen kinderen zelfstandig handelen en ook moeten zij zelf aangifte doen, indien van toepassing, en hun vermogen(o.a. spaargeld) opgeven in box 3.
    Als een ouder niet wilt dat een kind zelfstandig met het spaargeld kan handelen na zijn 18de verjaardag moet de ouder dus het beheer in eigen handen houden. Het is inderdaad verstandig dan goed te kijken naar de vermogensvrijstelling en het schenkingsrecht. Indien hier geen nadelige gevolgen aan zitten is een spaarrekening op naam van de ouder een mogelijkheid.
  5. jvanhoute@tele2.nl
    Mayke,kinderen van 18 jaar en ouder die een spaarrekening op hun naam hebben staan zijn fiscaal bezien verplicht in het jaar dat zij 18 worden, zelfstandig aangifte te doen in box 3 (mits hun vermogen hoger is dan de geldende vrijstelling). Ouders hebben dan normaal gesproken geen beschikkingsrecht meer, immers het kind is meerderjarig en handelingsbevoegd. Spaargeld van het kind dat op een rekening van de ouder(s) staat, behoort tot het vermogen van de ouder(s).

met vriendelijke groeten,
    Jozef van Houte
  6. Hans
    Mijn vraag was niet wat de belastingtechnische gevolgen waren, maar wat ik het beste kon doen om er voor te zorgen dat ik (voor een groot) zeggenschap bleef houden over de rekening van mijn kinderen (ik stort er tenslotte ook al het geld op). Inmiddels heb ik de oplossing: een internetrekening van de Aegon met de mogelijkheid om zgn. spaarpotten te maken. Helemaal geweldig en niet alleen omdat je ook nog bijna het hoogstmogelijke rentepercentage krijgt!!
  7. Joost
    Dag Hans, dan zou ik het inderdaad lekker in eigen beheer houden. Fiscaal voordeel optimaliseren is niet altijd het beste streven. Wel interessant om bij te houden of je huidige rekening (Aegon?) de beste rente blijft bieden. Aan het openen van een rekening of rekeningen zijn vrijwel nooit kosten verbonden (behalve dan de kosten van je eigen tijd om het te regelen), dus misschien kan het interessant zijn om te switchen. Op bijv. spaarrekening-kind.info kun je de beste actuele rentes zien voor de verschillende manieren waarop je kunt sparen voor je kind of kleinkind.
  8. Paul1965
    Geen rekening openen bij Triodos Bank voor uw kind
    ga ergens bij een andere bank
    deze bank dealt alleen met onderwereld viguren 1 is daar van bekend {Hells Angels}
    en daar gaat u toch geen rekening openen voor uw kind.
  9. geopauw
    Een kind is 18 jaar en heeft een spaarrekening die de ouders al geopend hebben wanneer het kind 5 jaar oud was.De ouders deden maandelijkse stortingen op deze spaarrekenig.
    Kunnen de ouders deze rekening nog laten blokkeren om te verhinderen dat het kind onnodig geld uitgeeft??
  10. geopauw
    Een kind is 18 jaar en heeft een spaarrekening die de ouders al geopend hebben wanneer het kind 5 jaar oud was.De ouders deden maandelijkse stortingen op deze spaarrekenig.
    Kunnen de ouders deze rekening nog laten blokkeren om te verhinderen dat het kind onnodig geld uitgeeft??