Independer Forum

Spaargeld

Reacties
4
  1. Ralf

Beste mensen,

Ik woon momenteel nog thuis en werk al 4 jaar. In die vier jaar heb ik ca. 50.000 euro gespaard.
    Binnen nu en 1 jaar zou ik graag een huis kopen. Een gedeelte van mijn spaargeld wil ik dan ook vrijhouden om mijn inrichting van te gaan betalen. Nu heb ik gehoord dat het niet verstandig is om spaargeld in je hypotheek te stoppen ivm de hypotheekrenteaftrek. Maar ik heb ook weinig zin om belasting te moeten gaan betalen over het spaargeld. Nu heb ik gehoord dat je ook kunt groensparen?
    Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Wat zijn de positieve dingen en wat de negatieve?

Alvast bedankt voor de reacties!

Ralf

2. tja, dat is moeilijk
    pfoe-dat is een veel te veelomvattende en grote vraag om effe snel te beantwoorden-dat hangt van zoveel andere zaken af-niet het minst je inkomen, gezinssituatie, kans op verlies baan/etc. en de soort hypotheek-ook daar zijn er diverse van. Met 50k zit je ruim boven de grens van box3-dus je moet zeker aangifte doen,en het is vaak voordelig om het geld dat boven die drempel zit in je huis of veels te dure meubels te stoppen, zodat je die belasting ontloopt. zoek eerst dat soort zaken uit en maak dan een afspraak met een adviseur.
    Groen sparen heeft hier niks mee te maken-je kan daar voor kiezen als je je geweten laat spreken en wat met goede doelen wilt of tenminste dat je geld niet naar vuige zaken toe zou gaan.
  3. Chris Oosterling Berichten: 35
    [quote="tja, dat is moeilijk"]pfoe-dat is een veel te veelomvattende en grote vraag om effe snel te beantwoorden-dat hangt van zoveel andere zaken af-niet het minst je inkomen, gezinssituatie, kans op verlies baan/etc. en de soort hypotheek-ook daar zijn er diverse van. Met 50k zit je ruim boven de grens van box3-dus je moet zeker aangifte doen,en het is vaak voordelig om het geld dat boven die drempel zit in je huis of veels te dure meubels te stoppen, zodat je die belasting ontloopt. zoek eerst dat soort zaken uit en maak dan een afspraak met een adviseur.
    Groen sparen heeft hier niks mee te maken-je kan daar voor kiezen als je je geweten laat spreken en wat met goede doelen wilt of tenminste dat je geld niet naar vuige zaken toe zou gaan.[/quote]

Wat hierboven staat over groensparen klopt niet helemaal, want 'groensparen' kan wel degelijk voordeel opleveren. Zo biedt ING Bank bijvoorbeeld een groen deposito. Maak je daar gebruik van dan zijn dit de voordelen:

U heeft de volgende fiscale voordelen die u bij uw belastingaangifte als volgt mag opgeven:
    - Vrijstelling van 1,2% vermogensrendementsheffing in Box III tot € 55.145*.
    - Extra belastingaftrek van 1,3% over uw inleg, tot een maximum van € 55.145*.
    * Dit bedrag geldt voor 2009. Gehuwden en partners kunnen de vrijstelling van een van de partners bij de aangifte op gezamenlijk verzoek aan de andere partner overdragen.

Je ziet, met een storting op een 'groene spaarrekening' kan Ralf zelfs zijn hele vermogen vrij van rendementsheffing sparen.

Mvg,
    Chris Oosterling
  4. Madelin
    Misschien wel laat met mijn reactie, maar je kan ook boetevrij aflossen dus ik ou je hypotheek nemen en dan 1 x per jaar op ie manier aflossen.
Plaats een reactie