Independer Forum

Sociale huurwoning tijdelijk en koophuis

Reacties
2
  1. Ulkje

Heb een aantal vragen, de situatie:

-Ik woon alleen in een sociaal huurhuis in Amsterdam.
    -Mijn vriend woont in Rotterdam en studeert fulltime in Rotterdam tot januari 2020.
    -Mijn vriend en ik willen graag een huis kopen in Den Haag (wellicht januari/ februari 2020)
    -Ik werk 3 dagen per week in Amsterdam en twee dagen college in Amsterdam.
    -Januari 2020 krijg ik een 1-jarig contract van mijn huidige baan, na deze ervaring zou ik mijn werk-/wonen willen verhuizen naar Den Haag.
    -Voor de koop van een woning schenkt mijn vader mij € 100.000,-
    -Voor de koop van een woning wil mijn moeder garant voor mij staan voor € 20.000,-
    -Voor de koop van de woning kan ik een hypotheek kunnen krijgen van €80.000,-
    -Mijn vriend heeft €20.000 spaargeld en zijn ouders schenken hem €25.000. Het is nog niet zeker of zijn ouders ook garant willen/kunnen staan, dat ter zijde.

*Ik wil mijn sociale huurwoning aanhouden tot einde werkcontract van 1 jaar (januari 2021).

1:
    Kan ik/ hoe lang kan ik mijn sociale huurwoning aanhouden voor een bepaalde periode ivm werk en verbouwing van onze koopwoning?

2:
    Kan mijn vriend zich inschrijven in de koopwoning en ik ingeschreven blijven in de sociale huurwoning? Zo ja, moeten wij hiervoor getrouwd/ geregistreerd partner zijn?

3:
    Ben ik verplicht om mezelf in te schrijven/ wonen op adres van koophuis met schenking van vader en bankgarantie van moeder? Dat zou gevolgen geven aan verlies sociale huurwoning, correct?

2:
    Kan mijn vriend zich inschrijven op adres van koophuis en ik ingeschreven blijven op adres van sociale huurwoning tot januari 2021?

3:
    Ik weet dat ik geen hypotheekrenteaftrek kan aanvragen bij belasting als ik niet ingeschreven sta op adres van koophuis. Kan mijn vriend dat wel?

4:
    Zijn er voordelen/ nadelen als wij trouwen/ geregistreerd partners zijn voor deze situatie?

Alvast bedankt voor jullie moeite.

2. Gebruikersavatar
    Saskia Schravemade Berichten: 83
    Hoi, je kan contact met ons opnemen zodat een van onze hypotheekadviseurs je hier wellicht mee kan helpen.
Plaats een reactie