Independer Forum

Opheffen ASN Jeugdspaarrekening

Reacties
53
  1. Overbeeke Berichten: 2

Wij hebben sinds 3 1/2 jaar een spaarrekening voor (op naam van) onze dochter lopen bij de ASN. Nu ik voor mijn 2e dochter ook zo'n rekening wilde afsluiten kwam ik erachter dat het gespaarde bedrag op de 18e verjaardag automatisch toekomt aan het kind.
    Aangezien het bedoeld is voor een eventuele studie en we het dan periodiek willen overmaken is dit niet wat we willen.

Bij navraag bleek dat het gespaarde saldo niet over te boeken is naar een andersoortige rekening. Volgens de voorwaarden is het tegoed niet vrij opneembaar met uitzondering van overlijden van kind of aantoonbare betalingen studiekosten vanaf voortgezet onderwijs.

Ik heb nu toch een beetje het gevoel dat ik niet meer bij mijn 'eigen' geld kan. Weet iemand of dit klopt en er inderdaad geen mogelijkheid is om het saldo over te boeken naar een andere rekening.

2. ASN Bank Webcare Berichten: 2
    Beste Pieter, dank voor je bericht!
    We zouden graag contact met je opnemen, maar hebben geen contact gegevens. Zou je willen bellen met gratis nummer 0800 0380? Dan verduidelijken eea graag.

Dank en een prettige dag toegewenst!
    ASN Bank Webcare
  3. Overbeeke Berichten: 2
    Ik heb de klantenservice vorige week al gesproken. Ik kreeg te horen dat opnemen van het spaarsaldo, behalve in de genoemde gevallen, niet mogelijk is. Gevraagd naar de reden kreeg ik iets te horen over 'ter bescherming van het kind'... Tot bescherming vanmij kind ben ik zeer wel zelf in staat, een bank is wel de laatste instantie die ik hiervoor in zou schakelen.
    Het eerlijke antwoord moet natuurlijk zijn dat de relatief hoge spaarrente alleen mogelijk is wanneer jullie ook een redelijke zekerheid hebben dat je gedurende langere tijd over het spaargeld kan beschikken. Asn jeugdsparen lijkt hiermee meer op een deposito dan een spaarrekening.
    Wij hebben vorige week ook via het contactformulier van jullie website deze vraag neergelegd, maar hier nog geen antwoord op ontvangen. Het betreft rekeningnummer 86.64.33.325
    Op de site van de consumentenbond lees ik dat het ook mogelijk zou moeten zijn om het saldo over te laten boeken naar een langdurig deposito. Dat is voor ons ook een oplossing. Ons doel is te voorkomen dat het spaarsaldo automatisch ter beschikking komt van het kind op haar 18e verjaardag.
  4. Esther Stoops Berichten: 51
    Beste heer Overbeeke,

Zoals al blijkt uit navraag door jezelf bij ASN heeft dit product voorwaarden die je niet direct zal verwachten bij een spaarrekening. Dat je geld vaststaat is een kenmerk van een deposito, zoals je al aangaf.
    Helaas kan Independer.nl je niet verder helpen en zal je met ASN moeten bekijken wat de mogelijkheden zijn.

Met vriendelijke groet,
    Esther Stoops
  5. ASN Bank Webcare Berichten: 2
    Beste Pieter,

Ons antwoord bevat privacygevoelige informatie. Graag zouden we contact met je opnemen. Maar we hebben geen contactgegevens. Je mail mag naar onze klantenservice. Je kunt natuurlijk ook altijd telefonsich contact opnemen. Zie hier ajb onze contactgegevens: http://www.asnbank.nl/index.asp?nid=9429

Met vriendelijke groet,
    ASN Bank Webcare
  6. Jansen
    Beste fam Overbeeke, hebben jullie uiteindelijk een bevredigend antwoord/oplossing gekregen van de ASN bank? Wij zitten met exact hetzelfde vraagstuk, dus we zijn erg benieuwd naar uw bevindingen. Wij hebben vervolgens maar de stortingen stopgezet op de rekeningen van onze 3 kinderen. We horen graag van jullie.

vriendelijk gr,
    Fam jansen
  7. Vries
    Ook wij komen deze listige constructie tegen. Dit zijn typische producten waardoor het vertrouwen in het bankwezen onderuit gaat!
    Waren van plan elk jaar Een maximale storting te doen voor onze kinderen. Nu blijkt dat je eigenlijk niks meer of minder een 18 jaar lopende deposito afsluit!
    Rendement daarop is toch echt hoger te realiseren dan de ASN jeugdspaarwurgconstructie.
    Jammer ... geen toekomstige plannen meer met/ bij dit soort woekeraars. Terwijl ik verder qua idealen etcetera wel tevreden was.exit ASN!
  8. Erik
    Wij zijn er ook ingetrapt, het is geen nette constructie van de asn bank. We zijn maar gewoon gestopt, het het geld op die rekening te zetten. En we hebben dus een andere rekening geopend. Het is een suffe constructie, als het toevallig op dat moment niet goed gaat met je kind wil je niet dat hij of zij zoveel geld krijgt. Maar t gaat de Asn natuurlijk om de poen, er jammer en weinig realistische.
  9. Gert V.
    Ook wij zijn er met ogen open ingetuind. Momenteel ben ik bezig een advocaat in te schakelen om te zien of wij namens onze zoon van 10 toch nog kunnen beschikken over het geld dat we zelf gestort hebben. Ook heb ik al een brief gezonden naar de Consumentenbond en een brief aan de AFM ligt in het verschiet. Ik open liever een jeugdspaarrekening bij een andere bank. De rente hoeven we al niet eens meer: een bank die zulke constructies hanteert mag zo groen als gras zijn, maar heeft toch enigszins vieze handen.

De klantenservice kon ons overigens ook niet helpen.
  10. Allard
    ASN Bank, ik heb hetzelfde probleem. Ik heb nu een jaar gespaard op de jeugdspaarrekening en wil niet dat mijn kind ongeacht gedrag over zoveel geld kan beschikken op haar 18e verjaardag om vervolgens er iets geks mee te doen (bijv make-up kopen ipv collegegeld te betaken). Ik wil graag een andere oplossing dan bij jullie verder niets meer te sparen. Kunt u mij helpen?