Independer Forum

Klacht zorg verzekering

Reacties
3
  1. anniekoopal@home.nl

Ik heb al langere tijd problemen met mijn zorgverzekeraar, In 2000 ben ik geopereerd aan mijn Hart, dat is zeer moeilijk verlopen en heb 3 weken in de klokkenberg gelegen en daarna nog 4 weken in het ziekenhuis in Bergen op Zoom voor een long operatie. ik heb toen medicijnen gekregen na verschillende merken te hebben geprobeerd van wegens bijwerkingen kreeg ik van de specielist de medicijnen Lipitor, Cozaar, acetylsalicyllzuur, deze medicijnen kan ik goed verdragen, en schreef de arts de medicijnen Lipitor en Cozaar voor met de vermelding Medische Noodzaak, dat ging goed tot 2013 toen wilde de vgz de lipitor niet meer vergoeden, ik heb aangegeven dat ik andere merken niet kon verdragen en dat daarom Medische Noodzaak word vermeld, maar ze trokken zich nergens iets van aan. dus stopte ik met de lipitor want andere medicijn kan ik niet verdragen. Maar nu; begin 2017 weigerde de vgz ook mijn medicijn Cozaar te vergoeden en ook hier zeggen ze dat ik maar een vervangend middel moet nemen, dat ik daar niet tegen kan van wegen bijwerken leggen ze naast zich neer.

Kan en wil U mij a.u.b. Helpen?
    m.v.g. R.Koopal
    anniekoopal@home.nl

2. Gebruikersavatar
    Susanne Boogers Berichten: 24
    Beste mevrouw Koopal,

Wat een vervelende situatie! Het klopt dat u voor een sommigen medicijnen geen vergoeding krijgt. VGZ werkt met een preferentie beleid.

Als uw arts een medicijn voorschrijft dan hij schrijft hij niet de fabrikant maar het medicijn zelf op. Uw apotheker kiest daarna de fabrikant van het medicijn. Dit omdat de zorgverzekeraar hier een voorkeur in heeft. Het kan voorkomen dat u niet goed reageert op een medicijn. Uw arts zet dan Medische Noodzaak op het recept. Ik raad u aan om dit bij uw arts na te vragen.

Op dit moment kunt u niet meer wisselen van zorgverzekering. Mijn advies voor u is om eind dit jaar contact met ons op te nemen. Wij kunnen dan voor volgend jaar kijken naar een zorgverzekeraar die niet werkt met een preferentiebeleid.
  3. Marhilde
    Annie,
    Met medische noodzaak op het recept heb je wettelijk recht op het medicijn. Als de zorgverzekeraar toch weigert, moet u een klacht indienen ( onderbouwd met bewijzen: de afwijzing, het recept met de medische noodzaak). Schriftelijk, en u vraagt om een schriftelijk antwoord. Als VGZ bij de weigering blijft, kunt u in beroep gaan bij de ombudsman zorgverzekeringen in Zeist, de SKGZ. De ombudsman probeert eerst namens u nog een keer met VGZ te overleggen. Als dit geen resultaat heeft , gaat de klacht over naar de Geschillencommissie ( entreegeld €40).

Misschien is het ook mogelijk dat een andere apotheek wel bereid is om op basis van uw recept , voorzien van " medische Noodzaak" u de gewenste medicijnen te leveren.
    PS zorg ervoor dat u zeker weet dat de huisarts het juiste recept levert. Vraag het in papieren vorm, zodat u zelf kan zien dat " medische noodzaak" vermeld wordt. Ook geeft u dit de vrijheid om naar een andere apotheek te gaan.
Plaats een reactie
Independer