Independer Forum

Investeren in de energiemarkt

Reacties
8
  1. hans de kritikaster

6% rendite.....

Om als particulier direct te kunnen investeren in de energiemarkt, is een Topic over investeringsprojecten een goede informatiebron. Niet alleen de nieuwkomers op de markt kunnen hier gepost worden, maar tevens de ervaringen die lezers met oudere projecten hebben gemaakt. Plaatsen van berichten dus aanbevolen! De rente op het spaarbankboekje zakt onder de 1,5%.....!

http://www.energienieuws.info/2014/12/l ... g-van.html

2. hans de kritikaster
    -2- Risico's?

Met de Topic 'investeren in de energiemarkt' lokt de 6% rendite in het windpark Rembrandt. Er zijn aanbiedingen die zelfs 10% of meer beloven.

Wat zijn nu de risico's voor investeerders die vooraf onderzocht moeten worden, alvorens een gokje te wagen en met energie winst te kunnen maken?
    NB. Investeren in energiebesparende projecten van de eigendomswoning is waarschijnlijk de betere route, maar niet iedereen heeft vastgoed in eigendom en wel een te lage rente bij de bank om te kunnen verdienen!

Met de risico-informatie uit de Rembrandt-prospectus bent u alvast uitvoerig geïnformeerd. Het is een duidelijke route die u ook bij andere projecten kunt volgen.

Ik doe hier uitdrukkelijk geen aanbevelingen voor welk project dan ook!

https://www.duurzaaminvesteren.nl/Porta ... _final.pdf
  3. hans de kritikaster
    -3- Meer ideeën om te vergelijken bij het investeren in (groene) stroom

Column van Karlijn Smit (freelance journaliste) in oneworld.nl

http://www.oneworld.nl/groen/je-spaarge ... -goed-idee
  4. hans de kritikaster
    -4- Rendementscalculator voor de particulier

Een zeer informatieve en neutrale site, waarbij echter bij de getoonde berekeningen van stijgende energieprijzen wordt uitgegaan, terwijl de marktprijzen juist zullen gaan vallen!

http://www.milieucentraal.nl/themas/gel ... ebesparing
  5. hans de kritikaster
    -5- Institutionele windmolenparken van uw/ons premiegeld

En terwijl u, de particulier nog even zit te dubbem om een graantje mee te pikken uit de 'nieuwe energiemarkt', hebben onze regenten intussen het NII opgericht om professionele beleggers te animeren hun beleggingen meer op nederlandse windmolenparken uit te richten. Het gaat hierbij om miljarden, die momenteel alleen nog maar bij de verzekeraars en pensioenfondsen op de plank liggen te verstoffen. Die reserves moeten na de bankencrisis met een bufferkapitaal door banken, pensioenfondsen en verzekeraars aan de DNB voorgelegd kunnen worden om de winkel te mogen openhouden. Het zijn uiteindelijk europees afgesproken eisen. De Staat zal om hun beloofde milieutoezeggingen van CO-2 reductie te kunnen halen, deze beleggers meer toezeggingen moeten gaan doen, want die trekken hun portemonnaie niet zonder keiharde garanties. Vergelijk maar eens met de zorgwetgeving en de voorgeschreven marktwerking, waarbij de zorgverzekeraars bijna geen risico lopen géén winst te kunnen maken.

M.a.w. u gaat misschien indirect stroom betrekken van bijvoorbeeld Achmea of uw eigen pensioenfonds. Helaas krijgt de kleine particulier géén staatsgaranties. De duvel sch..t altijd weer op de grote hoop! Mij was eraan gelegen de lezer de ophefloze Nederlandse Investerings Instelling vooraf voor te stellen, alvorens u denkt vanzelfsprekend goud te kunnen verdienen met windenergie.

Ik hoop, dat Independer hun Enenergie-vergelijkingssite breed gaan opzetten en ook dit soort ongelijke vergelijkingen ergens een plekje kunnen krijgen.

http://www.nu.nl/duurzaam/3782590/markt ... oelen.html
  6. hans de kritikaster
    -6-Teveel wind rond molens....er is ook nog het zonnepanelen-rendenment!

Er zijn natuurlijk nog andere alternatieve energieopwekkers. Biogas bij voorbeeld of warmtepompen. Bij zonnepanelensites wordt al vaak een handige calculator aangeboden en ik link er één mee met meer technische informatie. Heeft u een betere, zet hem graag eronder. Ik heb geen voorkeur.

Vanuit Duitsland en USA komen inmiddels goede berichten over nieuwe ontwikkelingen wat het opslaan van zelfgeproduceerde energie betreft. Een eigen (aan huis) opslagsysteem maakt de aanschaffing weliswaar duurder, maar je bent dan helemaal autark = zelfverzorgend en dus onafhankelijk bezig. Bedankt: Er is niet altijd wind en zon en de energiebedrijven hoeven dan niet meer bij te springen.

Of er met terugvoeren van energie aan de huidige energiemaatschappijen op den duur geld te verdienen valt? Denk daarbij aan de graaierige Staat die belasting (BTW) heft....? Ook hier hoop ik, dat Independer Energie meer gaat laten zien en vergelijken dan alleen de eindeloze tarieven van de electriciteitsbedrijven. In Duitsland zijn er inmiddels al 12.500 tarieven bij ca. 1.000 energieaanbieders! Het wordt misschien nog onoverzichtelijker dan de zorgverzekeringen en telecom-aanbiedingen.

http://www.bespaarbazaar.nl/kenniscentr ... berekenen/
  7. hans de kritikaster
    -7- Ze bestaan al, de energieneutrale gebouwen....

Energiepassieve woningen, zèlfs energieopleverende gebouwen hebben de architecten bereids ontworpen. Er moet nu nog een balans gevonden worden tussen de investeringskosten en de besparingen door zelfopgewekte energie. Er wordt inmiddels dus al in de praktijk gerealiseerd. Het is hoofdzakelijk nog een computerberekeningspuzzel tussen de gestelde eisen van de toekomstige huiseigenaar, de beschikbare technieken, de ligging t.o.v. de zon, schaduwberekening en de nog draagbare investeringskosten. Kant-en-klaar passiefhuizen worden nu al aangeboden, prefab dus maar op een kavel, die niet u, maar de projectontwikkelaar vastlegt. Het zoeken van een geschikte vrije kavel behoort dus ook tot de eerste stappen naar het optimale energiepassieve huis in zelfbouw. Ook hier zijn de innovatief ingestelde architecten al praktisch actief met hun alomvattende prestatiepakketten. De architect is in de toekomst de aangewezen ontwerper, die van een 'technische machine' ook nog een leefbaar in de zin van weldoenend betaalbaar en ogelijk, aesthetische verantwoord huis kan maken.

Het wordt dus toekomstig een alptraum voor de energieleveranciers, de klanten die autark zelf hun stroomverbruik gaan produceren en met een eigen warmteblok energie gaan opwekken ondersteund door een warmtepomp en een balansventilatiesysteem om de donkere koude winters door te komen en batterijen die de stroom via de zonnepanelen of een paletverbranding of een (buurtgemeenschappelijke) windmolen kunnen opslaan. Met aangepaste minder energieberbruikende huishoudelijke apparaten en een bewuster (computergestuurd getimed) gespreid energieverbruik, hebben we toekomstig voor het eigen huis helemaal géén stroomleverancier meer nodig.

Energievergelijkingssites zoals Independer Energie moeten dus toekomstig óók méér gaan leveren, dan tariefvergelijkingen alleen! Er moet gezocht gaan worden naar literatuur, geschikte bouwkavels, ervaren architecten, ontwikkelingen bij bouwmaterialen, verschillende technieken en vooral naar ervaringsdeskundigen.

Uiteindelijk is het niet zo héél veel anders dan verzekeringen vergelijken om een energievergelijker met een platform voor ervaringsuitwisselingen met reviews te 'bouwen'. Ook hier zijn de website-architect en de vakkundige expert dé sleutel voor een optimale toegevoegde meerwaarde om juist deze all-roundvergelijker te kunnen prefereren als energieverbruiker.

Interesse en zin om zèlf een energieneutraal huis te gaan bouwen.....?
    Googel op 'energieneutraal huis', 'passief huis' enz. en je komt dan ook volgende stichting tegen (link).....om maar eens ergens te gaan beginnen!

http://www.passiefbouwen.nl/waarom-deelnemer-worden
  8. hans de kritikaster
    -8- Geen slimme meters meer nodig, geen energierekeningen meer?....EINDE

Met deze achste bijdrage wil ik deze serie over het investeren in energiemodellen beëindigen. Het doel was te tonen hoe je met spaargeld een hoger rendement kunt behalen door ànders te 'beleggen' en een eigen route op te tekenen hoe je toekomstig de energierekeningen kunt minimeren door aan isolatie te denken of zelfs de gas- en stroomleidingen helemaal kunt kappen door een eigen, een autark energiesysteem te ontwikkelen.

Hoe en waarmee je dit kunt bereiken....leest u in de onderstaande link een ervaringsbericht en ik hoop, dat na deze opstart nog vele tips gepost gaan worden. Independer wil ik graag bedanken voor het hiertoe aangeboden nieuwe energiepodium!

MIJN VERWACHTINGEN: Ikzelf heb een vrij gunstige ligging van mijn eigen huis t.o.v. de zon, een open bouwwijze, dus vrij zicht tot in de daknok met vides, waardoor er een grote vlakte voor zonnepanelen ter beschikking staat. Dit zal op zich niet genoeg gaan opleveren bij donkere dagen en naar meer technische ondersteuning moet gezocht worden. Ik heb een (te) hoog energieverbruik waarbij de gasrekening voor de HR++ketel nog het meest pijn doet.

Voor mij is het nu een kwestie van het finale antwoord te gaan vinden op de vraag: zal ik mijn 'stekje' energiegunstiger verbouwen en isoleren (ik heb al de tweede generatie dubbelglas, spouwmuurisolatie en de kruipruimte geïsoleerd, of moet ik uiteindelijk op zoek naar een gunstige bouwkavel en een vakkundige architect om nooit meer een (hoge) stroom- of gasrekening te hoeven betalen? Dat is momenteel ca. € 2.500,- ieder jaar weer! Daar komt de afschrijving van de HR++ketel en het onderhoudscontract nog eens bij van ca. € 500,- p.A. en dan hebben we het al snel over uitgaven van € 3.000,- per jaar, waarbij het onderzoeken van het energieverbruik als geheel al een hogere prioriteit krijgt bòven het afsluiten van de zorgverzekering wat de kosten betreft.

Gaat Independer mij uiteindelijk bij deze zoektocht helpen? Ik heb straks waarschijnlijk helemaal geen energietarievenvergelijking meer nodig.

Misschien reageert Independer hierop, of dit een goed of een slecht bericht is en wat ons energierekeningbetalers precies op de webstite te verwachten staat....ik zou er dan nieuwsgierig bijna dagelijks op gaan kijken?
    'Sámen beter worden' geldt ook als slogan voor Independer Energie!

http://geen-energierekening-meer.weebly.com/
Plaats een reactie
Independer