Independer Forum

Hypotheek mogelijk bij koop vóór verkoop?

Reacties
2
  1. DisneyAlba

Hallo allemaal,

Ik hoop dat iemand mij hier een helder antwoord op kan geven.

Op dit moment hebben wij een appartement waar nog een hypotheek op zit van zo'n €200.000. Wij willen graag doorstromen naar een huis met een waarde van zo'n €400.000. Idealiter willen wij éérst kopen, en daarna pas verkopen (in deze markt staan huizen in onze stad niet lang te koop). Dit zodat we op ons gemak een huis uit kunnen zoeken, zonder tussendoor te moeten verhuizen naar een huurhuis.

Wij hebben voldoende inkomen om een hypotheek op een huis van 4K te betalen, en ons inziens voldoende spaargeld om tijdelijk twee huizen tegelijk te betalen. Echter, een hypotheekadviseur heeft ons verteld dat wat wij willen per definitie niet zou kunnen (ongeacht of wij voldoende spaargeld hebben om de dubbele hypotheek op te vangen). Volgens hem zijn wij gedwongen om éérst te verkopen alvorens wij kunnen kopen. De reden zou zijn dat wij anders tijdelijk twee hypotheken zouden hebben, waarvan de SOM (2K + 4K) net boven ons maximaal toegestane hypotheekbedrag ligt.

Klopt dit?? Het lijkt mij zo vreemd... Als men altijd kijkt naar de som van de twee hypotheken, zou het gros van de doorstromers gedwongen zijn eerst te verkopen? Toch zie ik vaak in mijn omgeving dat men eerst koopt...

Wie o wie geeft ons het verlossende antwoord?

TL;DR:
    Is het mogelijk om tijdelijk twee hypotheken te hebben waarvan het gezamenlijke bedrag hoger ligt dan de maximaal toegestane hypotheek? Situatie eerst huis kopen, alvorens oude huis te verkopen.

2. Gebruikersavatar
    Saskia Schravemade Berichten: 76
    Het klopt wat de hypotheekadviseur heeft gezegd. Het oude huis moet minimaal in de verkoop staan voordat hypotheekaanbieders geneigd zijn om een nieuw huis te financieren.

Vriendelijke groet,

Saskia Schravemade
    Independer
Plaats een reactie
Independer