Independer Forum

Groene stroom

Reacties
5
  1. Regina Felange

Ik snap niet hoe het zit met groene stroom. Is dat altijd windenergie? Wie weet daar meer over?

2. hans de kritikaster
    Citaat van Regina Felange:Ik snap niet hoe het zit met groene stroom. Is dat altijd windenergie? Wie weet daar meer over?

Omdat hier klaarblijkelijk momenteel nog geen Independer-moderator actief is, plaats ik een link van de Consumentenbond waarin veel vregen en antwoorden staan. Je kunt tevens op 'groene energie' googelen of wikipedia vragen. Door een voor particulieren ondoorzichtige internationale handel in emissierechten (CO-2-uitstoot), is het aan te bevelen, dat Inderpender-Energie hier binnenkort een blog met begrijpbare informatie aan gaat wijden.

http://www.consumentenbond.nl/energie/e ... erstanden/
  3. Gebruikersavatar
    Lonneke Boonzaaijer Berichten: 1
    Beste Regina,

Excuses voor mijn late reactie. Sinds live gang in december zijn we achter de schermen druk bezig om de EnergieVergelijker elke dag beter te maken.
    Bij deze kom ik alsnog graag op je vraag terug;

Groene energie of groene stroom is stroom wat op een duurzame manier is opgewekt. Verschillende soorten duurzame energie zijn;
    • zonne-energie (opgewekt met zonnepanelen);
    • windenergie (met windmolens);
    • waterenergie (uit waterkrachtcentrales);
    • biomassa (met bio verbranders of bio vergisters).
    Hoe het stroom van een bepaald product of leverancier is opgewekt is terug te vinden op het stroometiket.
    Vaak wordt nog aangenomen dat groene energie duurder is dan grijze energie. Maar juist doordat groene energieleveranciers subsidie
    krijgen voor investeringen in de opwekking van energie uit duurzame bronnen is dit niet per se het geval. De prijzen voor groene of grijze energie liggen nagenoeg bij elkaar. Het kan ook zijn de groene energie van de ene leverancier goedkoper is dan grijze energie van een andere leverancier.

Daarnaast is er ook nog een verschil tussen échte groene energie en grijze energie dat met buitenlandse ‘groene certificaten’ groen is gemaakt. Deze certificaten heten ‘GvO’s’ (Garantie van Oorsprong).
    In Noorwegen bijvoorbeeld, wordt de grootste meerderheid van energie opgewekt met waterkrachtcentrales. Er is om die reden geen behoefte aan het bewijs van een groenheid certificaat.
    In Europa mogen de certificaten die bij de groene energie horen los worden verhandeld. Zo kan het zijn dat je groene energie koopt in Nederland, maar in werkelijkheid koop je een grijs energieproduct met bijvoorbeeld een groen, Noors, certificaat.
    Bij Independer hebben we hier een onderscheid in gemaakt. Groene stroom bij ons is stroom wat voor minimaal 80% in Nederland is opgewekt.
    De grijze energieproducten die groen zijn gemaakt met groene certificaten uit het buitenland noemen we bij Independer ‘vergroend’. Zo weet je precies wat je koopt.

Heb ik je vraag zo beantwoord?

Ik hoor het graag.

Vriendelijke groet,
    Lonneke
  4. martine
    Ik verbaas me over de ondoorzichtigheid en verwarrende informatie over het opwekken van stroom door de diverse energieleveranciers. Ik kan niet goed "achter de informatie kijken" over de werkelijkheid rond het opwekken van stroom.
    Als ik bv Greenchoice kies: krijg ik dan werkelijk anders opgewekte stroom dan iemand die voor Nuon kiest? Lopen de kabels, buizen en " lijntjes" dan werkelijk anders?

Er wordt wel eens gesproken over groene stroom, opgewekt door waterkrachtcentrales, in bv Noorwegen. Maar hoe worden die centrales geactiveerd? Door gas uit groningen? (wat ik ook vaak hoor)
    Hoe kan ik controleren dat we niet gemanipuleerd worden door commerciële instanties die ons zaken leveren?
  5. Gebruikersavatar
    Wanda Eikens Berichten: 29
    Beste Martine,

Het klopt inderdaad dat het vaak nog lastig is om te bepalen welke leverancier echt groene stroom levert. Ook klopt het dat alle stroom door dezelfde kabels gaat, maar het gaat er om hoe de stroom dat door de kabels loopt is opgewekt en dat verschilt per leverancier.
    Veel leveranciers geven de consument de mogelijkheid om te kiezen tussen groene of grijze stroom. Door bewust te kiezen voor een leverancier kan je bepalen hoe de stroom waar je voor betaalt is opgewekt. In onze vergelijker is bij elk product te zien of de stroom groen, grijs of vergroend* is opgewekt. Hiermee proberen we het overzichtelijker te maken.

Daarnaast moeten alle energieleveranciers elk jaar een stroometiket publiceren. Hierin staat een overzicht van de ingekochte stroom van het afgelopen jaar. Deze zijn terug te vinden op de detailpagina van het contract.
    * Meer informatie over vergroende stroom is te vinden op: https://www.independer.nl/energie/info/duurzame-energie/vergroende-stroom.aspx
Plaats een reactie
Independer