zorgverzekring en emigratie

2 reacties

Mijn echtgenite en ik willen gaan emigreren naar Duitsland maar willen belasting blijven betalen in Nederland. Is het mogelijk om ook na emigratie de Nederlandse zorgverzekering aan te houden met ook dekking voor medische kosten in Duitsland? Zo ja wat zijn de voorwaarden en/of gevolgen?

door maeam@live.nl op 29 Nov 2011, 12:47

maeam@live.nl schreef:Mijn echtgenite en ik willen gaan emigreren naar Duitsland maar willen belasting blijven betalen in Nederland. Is het mogelijk om ook na emigratie de Nederlandse zorgverzekering aan te houden met ook dekking voor medische kosten in Duitsland? Zo ja wat zijn de voorwaarden en/of gevolgen?

Als u niet in Nederland woont, maar wel in Nederland werkt en belasting betaalt, moet u verplicht een zorgverzekering afsluiten bij een Nederlandse zorgverzekeraar. U betaalt dan nominale premie en hebt recht op zorgtoeslag.

Het land waar u woont kan de kosten in rekening brengen in Nederland. Eventuele gezinsleden moeten hiervoor zijn aangemeld bij het CVZ. Deze brengt per meerderjarig gezinslid nominale premie in rekening.

Voor meer informatie adviseren wij contact op te nemen met het Ministerie van VWS 0800-8051 (gratis) of het College van zorgverzekeringen 020-7978555.

Zorgverzekering vergelijken? Op Independer.nl vind je snel de zorgverzekering die het beste bij je past.

Gebruikers-avatar
Moderator

door Ellen Glerum op 30 Nov 2011, 15:17