Zorgen over acceptatie overlijdensrisicoverzekering

9 reacties

Hallo,

Ik en mijn vrouw willen graag een huis kopen en hebben zelfs een concreet huis op het oog. Komende week de tweede bezichtiging.

Met de hypotheekadviseur al diverse gesprekken gehad. Hypotheek is gene probleem, maar waar wij mee zitten is de overlijdensrisicoverzekering.
Ik zal schetsen waar ik mee zit:

Ik heb sinds 2004 diabetes GEHAD, na een acute pancreatitis (alvleesklierontsteking) waar ik 7 weken mee op de ic heb gelegen. Levensbedreigende aandoening was dat.
Volledig genezen verklaard, na die tijd, maar wel diabetes (4 x daags insuline spuitend) en zwaar overgewicht aan die ellende overgehouden. Dat heb ik 5 jaar gehad (diabetes, overgewicht en verhoogd cholestorol)
TOT december 2009...want toen heb ik een maagverkleining ondergaan en ben toen 45 kilo afgevallen, waardoor ik van ZOWEL mijn verhoogd cholestorol ben afgekomen, als van mijn overgewicht als van mijn diabetes! Ik slik van de 9 tabletten destijd, nu nog maar 1 tabletje en gebruik totaal géén insulines meer en ik weeg 90 (waar dat er eerst 145 waren) en heb een bmi van 29. Ik sport 4 x per week en voel me top. Van een maandelijkse check bij de internist, is dat nu nog maar eens per jaar een check.....

Nou lees ik overal schrikbarende verhalen van diabeten die OF niet geaccepteerd worden, OF erg veel premie moeten betalen voor hun ORV. Tegelijkertijd lees ik verhalen van diabeten die slechts een tientje meer betalen.
De verschillen zijn zo groot. Het lijkt wel willekeur of "net welke medische analist je treft"

Jullie snappen het wellicht: we maken ons zorgen dat de eventuele koop van ons gewenste huis niet door kan gaan, omdat ik evt. niet wordt geaccepteerd voor een ORV.
Wat zijn jullie ervaringen? Meer premie betalen vind ik geen probleem, ik vrees alleen afwijzing!
Onze tussenpersoon (ook via Independer gevonden trouwens) verwacht geen afwijzing (dat heeft zij nog nooit meegemaakt, ook niet bij zware diabeten) en denkt dat we wat extra moeten betalen. We roken overigens allebei niet (dat schijnt toch ook wel uit te maken)

Gisteren zijn de gezondheidsverklaringen volledig ingevuld en opgestuurd. Nu spannende tijd en wachten of Reaal ze wil accepteren. Volgens de tussenpersoon is Reaal nl. het meest soepel bij ORV (althans, dat was haar ervaring)

door cubebikes op 25 Jun 2011, 08:43

Ben benieuwd...op het forum van de diabetsvereniging heb ik al wat hoopgevende reacties gehad

door cubebikes op 25 Jun 2011, 20:32

Iemand??

door cubebikes op 26 Jun 2011, 14:04

Hoi,

de meeste verzekeraars zullen je accepteren tegen een verhoging van de premie. Waarschijnlijk ook Reaal. Wellicht is het verstandig om naast Reaal ook een aanvraag voor de GoedIdee Nabestaanden verzekering in te dienen, wij hebben goede ervaringen met hun acceptatiebeleid. Ook kun je dan ieder geval een keuze uit 2 aanbieders maken.

Succes

Gebruikers-avatar
Moderator

door Daniel de Wild op 28 Jun 2011, 09:41

Je kunt eens kijken op chronischziekenhypotheek.nl

door jose op 28 Jun 2011, 13:02

ben volop in onderhandeling over een huis....openingsbod werd gevolgd door een tegenbod....en daar hebben wij weer op gereageerd

door cubebikes op 30 Jun 2011, 17:53

Afgelopen vrijdagmiddag is ons bod op het huis geaccepteerd.....GEWELDIG nieuws dus.
Nu dus vaart maken met de hypotheekaanvraag. De aanvraag ORV is al 9 dagen "in de molen" maar mijn financieel adviseur verwacht dat dit, door mijn verleden en door het feit dat ze bij mijn artsen info gaan opvragen, nog een week of wat kan duren. Normaal gesproken duurt het, in geval van chronisch zieken, een week of 2-3 vertelde ze.
Maar omdat ik op papier al bijna 2 jaar geen chronisch zieke meer ben, hoopt zij op een sneller besluit. Ik heb tenslotte geen overgewicht meer, geen diabetes, geen medicatie....alles wijst op een gezond leven. Maar goed....het is maar net hoe de beoordelend medisch adviseur van Reaal er over zal denken

door cubebikes op 03 Jul 2011, 09:25

Zojuist het koopcontract in elk geval getekend.
Onze hypotecair planner, heeft vanmorgen contact gehad met Reaal over de stand van zaken van onze ORV-aanvrag. Mijn vrouw was medisch akkoord....zoals verwacht.

Mijn "casus" hebben ze (ook zoals verwacht) doorgestuurd naar de medische afdeling, deze zal a.s. dinsdag of woensdag beoordeeld worden door de medisch adviseur. Waarschijnlijk dus in de loop van komende week duidelijkheid.
Hypotecair planner heeft het te verzekeren bedrag van 200.000 naar 100.000 euro verlaagd, waardoor ze eigenlijk nóg minder problemen verwacht.
Meer betalen vind ik niet erg, als ik maar niet wordt afgewezen

door cubebikes op 08 Jul 2011, 17:03

Whahaaaa ORV bleek totaal geen probleem. Ik heb alleen bericht gekregen dat ik een verhoging moet betalen, maar ze hebben me geaccepteerd zonder ook maar contact op te nemen met de internist. Puur vanaf papier afgehandeld dus.
Ik ga, samen met mijn vrouw, maar 32 euro betalen!! Dat is maar een kleine verhoging!

door cubebikes op 28 Jul 2011, 12:20