Zelf hypotheek oversluiten

2 reacties

Zo ondertussen hebben we wel behoefte aan duidelijkheid. Wat ik me afvroeg is of het mogelijk is om mijn hypotheek op dit moment zelf over te sluiten. De boeterente is begin september al afgeschaft. Daarbij is de hypotheekrente nu vrij laag. Mogelijk is dit voor sommige hypotheken gunstiger dan dat het door een andere bank overgenomen wordt.

door Fam. v/d M op 19 Okt 2009, 11:53

De onderhandelingen kunnen hard worden.

Alle polisverkopen door koppelverkoop zijn nietig en dus terugvorderbaar.

Alle gedane betalingen door onwettige looncessies zijn nietig en alle op grond daarvan gedane betalingen zijn terugvorderbaar.

Alle renteverhogingen, waarvan de mogelijkheden en consequenties niet bewijsbaar expliciet schriftelijk te voren zijn medegedeeld aan gedupeerden, zijn op grond van de zorgplicht nietig en moeten ongedaan worden gemaakt en de overeenkomstige bedragen kunnen worden teruggevorderd.

De schuldenaar kan zijn schuld bijvoorbeeld ontkennen omdat die gedeeltelijk door wettelijk verboden koppelverkoop en misleiding en daarbij een tekortschietende zorg van de bank is ontstaan.
Dan is er een probleem voor de curator om deze schuld op korte termijn te
incasseren, jarenlang procederen vinden zij op zijn zachtst gezegd niet prettig.

Als de schuldenaar dan een voorstel doet tegen finale kwijting de schuld
onmiddellijk voor een gedeelte te voldoen, dan zullen ze deze deal vaak maar al te graag accepteren. Wel moet er dan tevoren definitief een verschaffer van een hypothecaire of andere lening bereid zijn dat bod ook hard te maken, dus moet deze de betreffende schuldenaar geaccepteerd hebben !

Helaas ben ik in mijn werkzame leven diverse malen bij een bedrijfsfaillissement betrokken geweest en soms zijn daarbij schulden wel voor 90% verminderd geworden alleen maar omdat de curator (zijn eigen) geld wilde hebben.
Bij DSB denk ik dat een reëel afkooppercentage tussen de 50 en 75% kan liggen

door Criticaster op 30 Nov 2009, 15:20