18 reacties
Wordt DSB de pispaal en klanten en spaarders de dupe, door de menselijke frustraties als gevolg van (woeker)polissen enz bij (bijna!!!) ALLE andere banken en financiele instellingen? Hierna in plaats van theoretische voorbeelden, mijn eigen concrete ervaringen.
Ca 1990 verzekerde AXA mij een kapitaal, als ik een beleggingspolis op mijn huis nam. Na bijna 20 jaar sparen krijg ik niet eens mijn eigen geld!
Zwitserleven, idem. Na ca 8 jaar sparen en extra inleg van 9.000 was er 3.000 over. Kent u Aegon sprintplan enz, winstver(drie)dubbelaars, aandelen lease enz nog?
En de koopsom polis van bv Centraal Beheer, toen deze stopte kon je 2 jaar tegelijk kopen met belastingaftrek enz. Letterlijk in de folders, dat als u “geen miljonair” werd, er toch, blijkend uit het verleden!, in het slechtste geval iets aan overhield. Inderdaad, geluk als je (een deel van) je eigen geld terug kreeg, maar een aantal mensen moesten hun huis verkopen, doordat men i.t.t. de letterlijke leugens in de folder in grote schulden geraakte. Om de hypotheek van mijn huis af te lossen, zal ik dus weer gewoon moeten sparen. (Bij DSB?) Dit heeft mij vergeleken met prognoses zeker 100.000 minder opgebracht, dus vrijwel alle geld wat er in gestoken is,is weg!
Bijna nergens wordt vermeld, dat juist veel mensen naar DSB gingen, omdat andere financiele instellingen hun weigerden en de hebzucht van veel mensen hebben geleid tot overkreditering (Boven hun stand leven, extreem dure keukens, grote auto i.p.v. hypotheek te gebruiken ter waarde vermeerdering van hun huis, bv dakkapel)
Als schuldhulp verlener (o.a. bij gemeenten, bedrijven, politie) heb veel polissen gezien, helaas niet alleen bij DSB, waar geen touw aan vast te knopen was en uiteindelijk pure winst voor de financiele instellingen. Ook constateerde ik, dat DSB regelmatig vele schulden saneerde, waarop diverse clienten kans zagen weer opnieuw ook bij anderen zich diep in de schulden te steken. Door deze hebzucht, werden door veel van mijn clienten nou niet bepaald altijd de aanvraagformulieren echt eerlijk ingevuld!
Veel mensen deden alles om aan geld te komen en ik vind het niet fair om dus zoals nu door Pieter Lakeman, de schuld voor 100% bij DSB te leggen. Waar waren de mensen om te protesteren bij al die andere financiele instellingen, zoals in mijn voorbeelden? Een Zwitserleven gevoel, na 20 jaar kan je er niet eens een last minute naar Turkije van betalen. (Alle stukken kan ik tonen!)
Ik wil DSB absoluut niet goedpraten, ik vind het ook schandalig, (maar welke bank/financiele instelling durft zijn handen in onschuld te wassen??) maar het lijkt nu of dit mini-bankje de schuld krijgt van de hele krediet crisis.
Tenslotte heb ik met clienten (uiteraard maar een druppel van alle clienten) in probleem situaties altijd een gewillig oor gekregen bij DSB met toch samen met hun in overleg trachten een redelijke oplossing te vinden. Ook clienten, die ik aanraadde zelf naar DSB te stappen met het door mij gemaakte financiele overzicht, omdat men echt geen (of minder nog dan!) droog brood meer overhield, werd een redelijk alternatief gezocht en geboden. Dat men daarna nog niet in luxe kan leven, is uiteraard bij (extreem veel) geld lenen het logische gevolg. Er zal toch, hoewel minder, wel aanzienlijk betaald moeten worden.
Om toch van je laatste spaargeld, weer iets terug te “verdienen”, heb ik als een van de eerste denk ik, een betaalrekening geopend bij DSB. Als zeldzame bank, kreeg je in tegenstelling tot vrijwel alle andere banken, je pinpas gratis (dus besparing min 10 -20 per jaar), rente op je betaalrekening (want je moet het toch van de kleintjes hebben als gewone man) en met een spaardeposito achtergestelde lening kon je bij DSB nog wel een vele jaren gegarandeerde rente krijgen, van het kleine beetje geld wat er nu nog over is. (In plaats van koopsompolis enz en uiteindelijk minder terug krijgen, dan je er in gestopt had)
Als door de aktie van Pieter Lakeman DSB dus omvalt, ben ik weer mijn zuurverdiende beetje spaargeld op achtergestelde leningen kwijt en worden anderen de dupe.
Aktie oke, maar pak dan niet alleen DSB, vorm dan ook een front naar de “grote jongens” die ook grof geld aan ons verdiend hebben en hebben die je ooit, ook maar in het geringste gecompenseerd of zelfs een aanbod gedaan om in overleg tot een oplossing te komen?
Laten we met z’n allen het verstand de boventoon laten voeren, DSB weg lost niets op, wel als in overleg met alle partijen naar een acceptabele oplossing wordt gezocht, maar weet ook, dat hoe dan ook, als je (goed of slecht) geld leent, je dit al is het gedeeltelijk terug zal moeten betalen.
Heb je dus een lening voor 20 jaar, dan zul je toch min of meer zo’n periode op de (hopelijk wel op de mee te leven) blaren moet zitten, dit is m.i. bij geen enkle financiele instelling anders.
(Extreme situaties uitgezonderd, ziekte, WAO enz maar daarvoor is in uiterste nood de WSNP)
Ja, DSB wordt de pispaal. En weet je waarom? Omdat het de meest foute bank is van Nederland. Omdat de mensen koopsompolissen door de strot geduwd kregen en te hoge kredieten aangesmeerd kregen. Met een lage aanvangstrente, waarna de rente snel opliep.
Omdat ze precies wisten welke mensen ze moesten pakken. Kom op nou, jullie zien toch ook welke mensen bij TrosRadar en Rondom tien en wat voor programma dan ook zitten? Juist de mensen die al niets hebben. Dit soort praktijken moet in de toekomst voorkomen worden en mensen moeten schadeloos gesteld worden. Uitgangspunt is dat wat je leent betaal je terug. Maar als DSB de zorgplicht totaal heeft verzaakt, is dat daar een uitzondering op. Ook als je bewust bent misleid en je veel te dure produkten die je niet eens nodig hebt zijn aangesmeerd.
Ik vind het jammer dat Independer nog steeds produkten van DSB aanbiedt.
Dat gewillige oor van de DSB herken ik helaas helemaal niet. Wel de akte van cessie, die bijna niemand meer gebruikt, behalve DSB, een zeer boosaardig instrument. Maar misschien omdat ik in mijn beoordeling of het een voorstel tegen finale kwijting moet zijn meeneem hoe het krediet is verstrekt, en vaak kun je niet eens anders omdat er meer schuldeisers in het verhaal zitten, omdat iemand hierdoor ook bijvoorbeeld huur en energie niet meer kon betalen. Plus dat een WSNP verzoek indienen altijd een mogelijkheid moet zijn, als je er minnelijk niet uitkomt met een schuldeiser. Het is tenslotte ter beoordeling aan de rechter en niet aan ons of iemand van zo'n regeling gebruik mag maken.
Ben jij wel schuldhulpverlener? Of misschien toch een budgetcoach van DSB?
ik heb spaargeld bij de DSB staan. Ik heb een hypotheek bij de Aegon en een betaalrekening bij de Rabobank.
Bij de Rabobank krijg je geen cent voor je spaargeld, bij de Aegon heb ik een redelijke rente op mijn hypotheek en bij de DSB krijg ik een redelijke rente op mijn spaargeld. Wat heeft het voor een nut om DSB te laten "springen"? Laat de schijnheilige Rabo-bankiers dan ook "springen", want dat zijn ook dieven. En nee, ik ben gewoon Jan Modaal. Als de DSB failliet gaat, wie denk je dan dat die miljarden dan moet ophoesten???? Juis, Jan Modaal.
Mijn ervaring met de ABN-AMRO (van minister Bos) is gelijk aan de gedupeerden van DSB. Op mijn hypotheek bij eerstgenoemde bank kwam ook een zeer hoge risico-verzekering. En omdat ik rookte werd de premie ook nog eens met 12,50 (gulden) per maand verhoogd. Ook ander banken maakte zich schuldig aan zeer hoge risico verzekeringen (ook wel woeker-polissen genoemd). De Postbank is er 1,5 jaar geleden nog voor beboet. Maar daar hoor je niemand over. Met de gebeurtenissen van vandaag zullen velen eerlijke spaarders de dupe worden. En dat alles door een man als Pieter Lakeman. Deze man was 20 jaar geleden een groot voorstander van praktijken, waar hij nu tegen ageert.
Ook minister Bos speelt een kwalijke rol. Verkondigde hij 2 weken geleden nog dat DSB een betrouwbare bank was (in de 2e kamer); nu beweert hij dat het de bank zijn eigen schuld is. Maar van "linkse" politici kan je ook verwachten dat zij de waarheid niet spreken.
Beste Marieke,
Ik lees nu pas jouw reactie. Zoals vermeld, werk(te) ik o.a. voor gemeenten, grote en kleinere bedrijven, politie enz. Maar niet voor NVVK, waar ik uiteraard alles van af weet.
Bij jou krijg ik de indruk, dat je toch een wat "kantoorachtig" iemand bent en alles volgens normen en waarden ziet.
De reden is, dat jij blijkbaar niet/weinig weet van Kredietbank/Schuldregeling/sanering enz. en dat er procentueel maar weinig schuldregelingen/saneringen via NVVK ECHT opgelost worden.
Door mijn ervaringen bij diverse instanties, die op deze manier werken,heb ik mij hier volledig van gedistancieerd. Ik werk(te) vrijwel altijd voor die mensen, die hopeloos in de problemen zaten en via NVVK er niet uit kwamen. Doordat ik mij niet aan die beperkende regels hoefde te houden, kon ik in veel gevallen de schuld situatie WEL oplossen. Kom bij mij langs en zie (geanonimiseerde)dossiers en mijn werkwijze! Ik heb verder niets met DSB, heb duidelijk vermeld, dt ik het ook SCHANDALIG vond, alleen wat achtergestelde leningen en ik ben dus wel mijn geld kwijt! En ben verder, zoals vermeld op alle wijzen opgelicht (woekerpolissen) door grote banken enz. Hopelijk pak je ook AXA, Zwiterleven, Centraal Beheer, diverse spaarplannen, indertijd aandelen AH enz enz aan, zoals je ook DSB aangepakt hebt.
Je bent welkoem!
Met vriendelijke groet,
Harry de Boer
Beste Harry de Boer,
Ik weet heel goed hoe de schuldsanering in elkaar zit, jij niet denk ik? Als je voorstellen doet aan crediteuren als NVVK lid is de kans van slagen veel groter, misschien is dat jouw frustratie? Dat veel crediteuren alleen echte zaken willen doen met NVVK leden, omdat ze dan zeker weten niet met een malafide kantoor te maken te hebben? Dat ze zeker weten dat we het maximaal haalbare aanbieden? De schuldsanering is er niet alleen voor mensen met WAO o.i.d. En ja, normen en waarden vind ik erg belangrijk, maar iedereen, dus ook mensen die misschien wel door eigen schuld in de financiele problemen komen verdienen een tweede kans om uiteindelijk met een schone lei verder te kunnen.
Dat juist jij, die zou moeten weten welke praktijken de DSB erop nahoudt, hoe ze hun produkten aan de man brengen en hoe onverantwoord, dan toch zo dom is om een achtergesteld deposito daar te nemen, daar kan ik niets aan doen.
Sterkte ermee.
Marieke Bol uit Alblasserdam