3 reacties
Vrijdag 12 november jongstleden ontving ik als VGZ klant een overzicht van de veranderingen in 2011 voor wat betreft de basisverzekering en de aanvullende vezekeringen.
Het afgelopen jaar maak ik met zeer goed resultaat gebruik van de diensten van een alternatief therapeut die tot en met 2010 ook volledig vergoed wordt door het VGZ.
Maar.... met ingang van 2011 heeft het VGZ voor wat betreft de vergoedingen voor Alternatieve Zorg alsvolgt besloten:
VGZ wijst zorgaanbieders aan. Deze staan in de zorggids op de website.
Als u naar een van deze zorgaanbieders gaat vergoeden wij de kosten tot het maximumbedrag waarop u volgens uw aanvullende verzekering recht hebt.
GAAT U NAAR EEN ZORGAANBIEDER DIE WIJ NIET GESELECTEERD HEBBEN DAN IS GEEN VERGOEDING MOGELIJK.
Dit betekent dat ik vanaf januari 2011 verplicht afscheid moet nemen van mijn huidige therapeut die tot op heden wel door het VGZ vergoed werd wil ik nog voor vergoeding in aanmerking komen.
Dat betekent dat ik op zoek moet naar een andere therapeut en weer van voor af aan moet beginnen....., dit terwijl ik nu eindelijk iemand heb gevonden waarmee inmiddels een vertrouwensband is opgebouwd, essentieel voor een effectieve behandeling.
Telefonische navraag bij het VGZ leerde mij (bij herhaling) dat de medewerkers hier nog niet van op de hoogte zijn en nog vreemder ook de nieuwe zorggids voor 2011 is nog niet bekend. Dit terwijl je in het schrijven voor nadere informatie verwezen wordt naar de website of de klantenservice.
Jammer dat dit de communicatie is na ruim 25 jaar klant te zijn (geweest!!!)
Biebs
Bij deze even een reactie, ik werk zelf voor vgz. Ik hoop dat je onderhands een antwoord hebt kunnen krijgen, maar voor alsnog wat aanvullende informatie. De reden dat VGZ dit heeft gedaan is omdat ze kwaliteitseisen wilde stellen en de ellelange lijst aan alternatieve beroepsverenigingen die in eerste instantie voor vergoeding in aanmerking kwamen. Zo wordt nu gekeken naar minimaal opleidingsniveau en wordt er een klacht en tuchtregeling gehanteerd. Het is niet zo dat alternatieve artsen niet in de zorggids opgenomen kunnen worden. als zij opgenomen zijn bij een van de overkoepelende beroepsorganisaties, worden zij opgenomen in de zorggids. Deze kunt u navragen bij VGZ.
Ook mijn chiropractorbezoek wordt niet meer vergoed.
Ik woon in Middelburg en kan naar een chiropractor in Vlissingen, kosten 65-75 euro per behandeling.
Deze staat in de zorggids.
Terwijl mijn chiropractor in Belgiƫ, eerst Brugge en nu Maldegem, 40 euro kost! Ik ben al zeker 15 jaar tot volle tevredenheid bij deze praktijk.
Jammer. Maar "goedkoper" kunnen we het blijkbaar niet maken!