wat is premiesplitsing?

2 reacties

Hallo,

ik heb een offerte voor een overlijdensrisicoverzekering en krijg de vraag of ik premiesplitsing wil aantekenen.

Weet alleen niet zo goed wat dat is, kan iemand mij helpen?

groetjes Annelies

door Annelies op 14 Mei 2010, 15:22

Hallo Annelies,

het is een wat lang verhaal geworden maar alleen dan kan ik het duidelijk uitleggen.

Een uitkering uit een overlijdensrisicoverzekering wordt belast met successiebelasting/erfbelasting.

Er geldt een vrijstelling van € 600.000 (2010) erfvermogen voor mensen die minimaal 5 jaar gehuwd of samenwonend zijn. Erfvermogen zij de bezittingen minus schulden. De overwaarde van jouw huis telt bijvoorbeeld mee bij de bezittingen.

Wanneer je gehuwd bent op basis van huwelijkse voorwaarden, samenwonend bent of een geregistreerd partnerschap heeft, is het mogelijk om de successieheffing te voorkomen. Dit kan door een premiesplitsing op de polis toe te passen.

Premiesplitsing houdt in dat de begunstigde ook de verzekeringnemer en premiebetaler wordt.
De polis wordt dan kruislings opgemaakt oftewel de partner verzekert jouw en vice versa.

Voorbeeld: Eén verzekerde
Verzekeringnemer en premiebetaler X
Verzekerde Y
Begunstigde X

Voorbeeld: Twee verzekerden
Verzekeringnemer en premiebetaler X en Y
Verzekerden Y en X
Begunstigden X en Y

Door deze constructie wordt de uitkering niet gezien als een erfenis en is deze vrij van successiebelasting. Immers, de begunstigde erft niets. Deze is namelijk premiebetaler en dus eigenaar van de polis.

De premie hoeft niet daadwerkelijk gesplitst betaald te worden. De polis is leidend voor de belastingdienst. Hier dient het juist op geformuleerd te zijn. De incassering van de premie mag van een e/o rekening, dit is door de fiscus goedgekeurd.

NB.
Wanneer je een samenlevingscontract hebt is het belangrijk dat het samenlevingscontract zodanig is ingericht dat premies van de verzekering niet tot de gemeenschappelijke kosten van de huishouding worden gerekend.

door Sharony op 14 Mei 2010, 16:34