Opslag ABN euribor hypotheek

12 berichten

De ABN verhoogt de opslag op mijn euribor hypotheek vanaf 1 juli van 1% tot 2%. Dit kost mij dus jaarlijks 1% extra rente over mijn gehele hypotheekbedrag.
In hun brief stellen zij dat dit zo maar kan volgens de voorwaarden.
In elk geval is hier bij het hypotheekgesprek nooit over gesproken.

Zijn er meer klanten van de ABN die dit financiële probleem hebben en wat kunnen wij er aan doen?

door olded001 op 27 apr 2012, 06:53

Veel banken hebben de afgelopen jaren hun vaste opslag op de euribor rente verhoogd. In de meeste gevallen was dit ook volgens de voorwaarden mogelijk. Wij adviseren je om de voorwaarden op dit punt goed na te (laten) kijken.

Avatar gebruiker
Site Admin

door Marga Lankreijer-Kos op 27 apr 2012, 08:45

Ook ik ben hiermee geconfronteerd en vind deze beslissing onacceptabel. Vooral omdat ze dit een maand vooraf laten weten. Voor veel mensen heeft deze 1% verhoging veel meer consequenties dan 1% hogere kosten. Soms gaat het maandbedrag hierdoor wel met 20 tot 30% omhoog.

Ik heb de voorwaarde er nog niet op nageslagen maar ongetwijfeld kan de ABN dit doen.

Zoveel mogelijk mensen verzamelen en bezwaar indienen lijkt mij een oplossing.

M. Krispijn Den Haag

door Mor op 08 mei 2012, 14:33

De opslag die ABN-AMRO die per 1 juni a.s. invoert is een stijging met maar liefst 100%. De bevoegdheid zal allemaal wel ergens in de voorwaarden beschreven staan. Het toepassen mag echter wel beoordeeld worden op redelijkheid,billikheid en proportionaliteit.
Het is gewoon een ordinaire manier om klanten met een variabel Euribortarief te dwingen over te stappen naar een rentevasttarief hypotheek, waarop de bank kennelijk meer rendement uit haalt. Het belang van hun klant wordt niet eens gewogen. Dit gedrag waar meer banken last van hebben ( allemaal op hetzelfde idee gekomen...?)zal uiteindelijk door de klant afgestraft worden.

door Walbeer op 11 mei 2012, 11:47

In de voorwaarden staat inderdaad vermeld dat ze gerechtigd zijn om de opslag aan te passen. Wij komen net terug van de ABN AMRO bank en zijn zonder iets te bereiken weg gestuurd met een klachtenadres:

ABN AMRO Bank N.V.
afdeling klachtenmanagement (HQ1114)
Postbus 283
1000 EA Amsterdam

Als iedereen daar zijn klacht aan richt hebben we een begin gemaakt. Verder raad ik iedereen aan om alle overige zaken zoals verzekeringen bij de ABN weg te halen en elders onder te brengen.
Hiermee gaan ze voelen hoe de klanten er over denken.

Ik heb ook nog gevraagd of het percentage weer naar beneden gaat als alles weer op orde is. Maar dan blijft het stil.
Het kwartje Kok hebben we ook nooit terug gekregen.

door Carla op 14 mei 2012, 17:20

Allemaal een bezwaar indienen en je aanmelden bij initiatieven zoals bijvoorbeeld http://www.stopdebanken.nl
Dit is misbruik maken van de positie als bank.
Alleen collectief en met veel media aandacht kun je banken dwingen te stoppen met deze graaipraktijken..
Als eenling sta je machteloos..

door mark@bouwline.nl op 15 mei 2012, 00:22

Het lijkt mij goed om tot aktie over te gaan.
Als eerste ga ik mijn spaarrekeningen van mijn kinderen weghalen bij de bank en bij een andere bank onderbrengen.
Ik zal ze duidelijk maken dat dit een reaktie is op hun
wanbeleid ten aanzien van deze woeker opslag.
Dat betekent dat ze in ieder geval 2 potentiele klanten,
mijn kinderen verliezen voor de toekomst !!!!

door Gast op 16 mei 2012, 11:27

De betreffende banken hanteren in deze discussie het argument dat hun fundingskosten hoger zijn dan euribor en verwijzen dikwijls naar de hoge spaarrentes die zij moeten betalen om funding via spaargdl aan te trekken. Deze argumentering wordt ook gebruikt in alle vormen van zakelijke kredieten door vrijwel alle banken. Het euribor tarief is het tarief dat banken gemiddeld genomen onderling aan elkaar berekenen - het lijkt er echter op dat als het gaat om kredietverstrekking geen enkele bank dit inkooptarief kan realiseren. Je vraagt je dan af hoe dit tarief dan tot stand komt.

Verder lijkt dit niet relevant voor euribor hypotheken gezien de ruime korte termijn leenfaciliteiten bij de ECB. Banken hebben toegang tot vrijwel ongelimiteerd, goedkoop geld echter willen daar geen beroep op doen omdat het als een zwaktebod wordt gezien en de rechtvaardiging van bonussen ondermijnt.

De huidige economische terugval in NL lijkt met name te liggen aan teruglopende consumentenbestedingen/vertrouwen. Als je dit snel en effectief wil bestrijden, dan is regelgeving welke het doorgeven van de huidige lage rentestand aan de consument (en bedrijven) bevordert, een zeer snelle en effectieve remedie. Daarnaast is het simpelweg terecht want de lage rentestand is gemeenschapsgeld en niet alleen voorbehouden aan banken om daarvan te profiteren.

Hoewel ik doorgaans niet geloof in conspiracy theories zou een uitleg voor een afwezige overheid in deze discussie kunnen zijn, dat de overheid dit juist oogluikend toe wil staan zodat de banken aansterken en de overheid niet rechtstreeks hoeft te financieren. Of dit redelijk is laat ik in het midden. Deze route gaat wel alleen spaak als de bankiers van mening zijn dat de goede performance als gevolg hiervan aan hen te danken is en aanleiding is voor nieuwe bonussen. Deze worden overigens dan op haar beurt weer afgeroomd met bankenbelasting en bonusbelasting, wat weer doorberekend wordt aan de klant en dus als een boemerang terugkomt.

In de VS is de rente eveneens laag en de hypotheek tarieven navenant ook. Dit voelen en zien consumenten rechtstreeks in de portemonnee elke maand en schept moed. Verder heeft de gemiddelde burger momenteel behoefte aan wat rechtvaardigsgevoel welk met bovengenoemde maatregelen ook goed ingevuld zou worden.

Deze kans zouden we moeten pakken voor herstel van vertrouwen en daarmee economie op de korte termijn. Op de lange termijn de hervormingen op de woningmarkt doorzetten zodat op alle fronten de kosten van wonen wat normaliseren.

door Amsterdammer op 24 mei 2012, 16:03

olded001 schreef:De ABN verhoogt de opslag op mijn euribor hypotheek vanaf 1 juli van 1% tot 2%. Dit kost mij dus jaarlijks 1% extra rente over mijn gehele hypotheekbedrag.
In hun brief stellen zij dat dit zo maar kan volgens de voorwaarden.
In elk geval is hier bij het hypotheekgesprek nooit over gesproken.

Zijn er meer klanten van de ABN die dit financiële probleem hebben en wat kunnen wij er aan doen?

door paulegging.4@hetnet.nl op 10 jul 2012, 12:21

Wie heeft er ervaring met de Rabobank over de opslag euribor?
Gisteren kwam de bank met de vraag of we een handtekening willen zetten voor de verhoging.Wie weet wat we tegen deze verhoging kunnen doen?

door klant rabobank op 18 jul 2012, 06:53

Als je op deze buttons klikt, plaatsen Facebook, Twitter en Google+ cookies.

Ik ga akkoord

Volg ons ook voor tips, alerts en het laatste nieuws!