Vergoedingen mondzorg 2012 Zilveren Kruis Achmea

5 reacties

Opvallend is de zin bij de vergoedingen " van het door ons vastgestelde maximale bedrag per prestatie. Wie bepaalt dus de prestatie vergoeding voor de tandarts?? Juist.... de verzekeraar. Tandarts kan 25 euro rekenen voor een halfjaarlijkse controle en de verzekeraar keert 19 euro uit. Hoezo vrije tarieven ?!

door Janine op 10 Nov 2011, 18:02

al die utp codes daar wordt een mens ook niet gelukkig van,moet ik eerst vragen wat er niet of wel vergoed wordt.Ik heb dit jaar 250€ aan tandartsverzekering,moest van alle rekeningen
bijna alles zelf betalen omdat het niet vergoed werd.Izz is niet transparant je weet niet wat voor een kostte wel of niet vergoed worden.Nu staat er dus in het nieuw jaaroverzicht bij dat ze alleen 1,2,3 vlaksvullingen vergoeden,wat nou als je die al gevuld hebt of afbreek zoals in mij geval?Vorig jaar toen ik deze afsloot stond erbij dan ze 100%vergoeden wat dus niet zo is. Vind het nog steeds heel moeilijk om een nieuwe verzekering af te sluiten,straks moet ik weer alles betalen!

door theresia op 11 Nov 2011, 22:56

Ik heb ook slechte ervaringen met de mate van vergoeden door achmea. Jarenlang mezelf op hoog niveau aanvullend verzekerd, zodat ik me nergens zorgen over zou hoeven maken. Al die tijd nooit iets gehad.

Na een aantal jaar kwamen we er achter dat ik een aangeboren afwijking heb aan mijn gebit. Wanneer er niet behandeld zou worden zou mijn hele gebit vergroeien. Dit netjes doorgegeven aan achmea en gevraagd om goedkeuring voor een behandeling. Hiervoor werd toestemming gegeven dus meteen afspraken gemaakt. Daarna kwamen ze terug op hun beslissing; mijn situatie bleek toch niet ernstig genoeg!?!

Toen ik ze belde voor nadere uitleg, werd verteld dat als mijn gebit na enige tijd in voldoende ernstige mate vergroeid zou zijn, dat het dan waarschijnlijk wel alsnog vergoed zou worden om dit recht te zetten. Dat slaat toch nergens op!! Ik probeerde nog uit te leggen dat dit hun dan een heleboel extra geld zou kosten dus dan konden ze toch beter meteen vergoeden. Maar totaal geen medewerking van hun kant.

Meteen mijn verzekering opgezegd zodra het kon, stelletje uitzuigers! Maar natuurlijk wilde geen enkele andere verzekeringsmaatschappij mij een aanvullende verzekering geven waarmee de kosten vergoed zouden worden. Zodra je aangeeft dat je verwacht daadwerkelijk gebruik gaat maken van die zorg, wordt je afgewezen. Stel je voor dat ze eens iets moeten uitbetalen! Daarvoor verkopen ze toch geen verzekeringen?! Nu heb ik een basisverzekering en betaal uit eigen zak de behandeling. Vertrouw al die verzekeraars niet meer.

door irene op 30 Dec 2011, 22:40

Onze zoon van 13 heeft een beugel. Nu blijkt dat er onder één melkkies geen definitieve kies zit. Als je dan ongeveer 40 bent is de melkkies weggerot en houdt je een gat over tussen je kiezen. De orthodontist heeft hier het volgende op bedacht:
De melkkies wordt getrokken en met de beugel gaat het gat opgevuld worden door de bestaande kiezen naar het gat op te schuiven. Om de beugel maar naar één kant op te laten duwen moet er een mini-implantaat-schroefje geplaatst worden. Dit laatste moet gebeuren door een kaakchirurg in het ziekenhuis. De afspraak wordt gemaakt voor in januari 2012 en de kaakchirurg gaat ook meteen dat melkkiesje trekken. Ik informeer bij het ziekenhuis wat er nu eigenlijk vergoed gaat worden. Na goed informeren zegt het ziekenhuis dat het trekken van de melkkies niet vergoed wordt door Zilveren Kruis Achmea omdat dit zo een eenvoudige handeling is dat dit door een tandarts gedaan kan worden(de tandarts rekent een minder duur tarief voor dezelfde handeling dan een kaakchirurg, vandaar). Ik heb de ortho hierover geinformeerd en samen met de ortho dan maar een afspraak met de tandarts gemaakt. Die afspraak is vlak na de afspraak van de kaakchirurg op dezelfde dag nog zodat de verdoving nog in werking is die de kaakchirurg toegediend heeft. Na alle afpraken met iedereen kortgesloten te hebben kwam ik erachter dat Zilveren Kruis Achmea nog wel de mogelijkheid bood dat ik aan de ortho een behandelplan en verzoek om de melkkies te laten trekken door de kaakchirurg op moest vragen, dat op moest sturen naar Zilveren Kruis Achmea en dan om toestemming moest vragen bij hun of dat melkkiesje toch nog door de kaakchirurg mocht worden getrokken. Ik heb het maar zo gelaten want iedereen is een ochtend bezig geweest met bellen en regelen. En als je straks geen toestemming krijgt moet onze zoon 2 verdovingen omdat de afspraken niet meer op elkaar aan sluiten. Al met al een waardeloze situatie dankzij de krenterigheid van Zilveren Kruis Achmea die in zijn vergoedingenoverzicht wel vermeld dat alle kaakchirurgische handelingen voor kinderen vergoed worden.

S.C.M de Jong-Beentjes

door Gast op 31 Dec 2011, 11:58

[quote="Janine"]Opvallend is de zin bij de vergoedingen " van het door ons vastgestelde maximale bedrag per prestatie. Wie bepaalt dus de prestatie vergoeding voor de tandarts?? Juist.... de verzekeraar. Tandarts kan 25 euro rekenen voor een halfjaarlijkse controle en de verzekeraar keert 19 euro uit. Hoezo vrije tarieven ?![/quote]

Deze zin had ik inderdaad ook wat beter moeten lezen. Eén controle en 2 vullingen verder kan ik al 112,50 euro ophoesten als gevolg van de overschrijding van de maximale vergoeding. Daar zit je dan met je Beter Af Tandarts Polis met 2 sterren, je koopt er dus geen zak voor! Is dit bij elke zorgverzekeraar het geval dat een door de verzekeraar vastgesteld maximumbedrag vergoed wordt? Anders stap ik volgend jaar nog over.

door Ron op 08 Mrt 2012, 17:12