Stijging tandartstarieven

4 reacties

In een advertentie in Schoolpagina.nl schrijft Independer.nl dat de tandartstarieven gemiddeld 14% zullen stijgen in 2012. Ik twijfel ernstig aan het waarheidsgehalte van deze bewering en zie graag een onderbouwing.
Henk

door HenkHul op 25 Dec 2011, 23:31

HenkHul schreef:In een advertentie in Schoolpagina.nl schrijft Independer.nl dat de tandartstarieven gemiddeld 14% zullen stijgen in 2012. Ik twijfel ernstig aan het waarheidsgehalte van deze bewering en zie graag een onderbouwing.
Henk

Beste Henk,

De premies van de verzekeraars voor tandartsverzekeringen stijgen ten opzichte van 2011 met gemiddeld 14%. Dit percentage zou u kunnen narekenen aan de hand van de premies van 2011 en 2012.
Over de tandartstarieven (van de tandarts) is helaas nog weinig bekend. Twee weken geleden hadden nog maar 37 tandartsen hun tarieven bekend gemaakt. Zie ook http://weblog.independer.nl/in-de-media ... rijslijst/

Ik hoop dat ik uw vraag hiermee heb beantwoord.

Hartelijke groeten,
Manon Duwel

Gebruikers-avatar
Moderator

door Manon Duwel op 28 Dec 2011, 14:15

Onlangs kreeg ik de rekening van de tandarts via hun financiële organisatie.
Of ik even 2/3 deel van de rekening zelf wil betalen. Ik heb aanvullende tandartsverzekering Beter Af Tandarts Polis, 3 sterren.
Voorheen werd netjes 75% van de totale rekening betaald door de zorgverzekeraar, maar nu zijn de vergoedingen dusdanig bijgesteld dat ik zelf 2/3 deel moet bijbetalen.

Met ingang van 1 januari 2011 zijn mijn gezin en ik overgestapt van Zorg en Zekerheid (KLM-collectief) naar ZilverenKruis (KLM-collectief) omdat wij goedkoper uit zouden zijn tegen dezelfde vergoedingen. Ik ben werkzaam bij de KLM en deze collectiviteitverzekering zou zelfs voordeliger zijn dan andere.

In 2009 heeft mijn vrouw een volledige wortelkanaalbehandeling gehad voor een bedrag van € 441,60. Van dit bedrag werd 80% vergoed.
In januari 2012 heb ik eenzelfde volledige wortelkanaalbehandeling gehad voor een bedrag van € 500,00. Een niet abnormale verhoging dus. Van dit bedrag wordt slechts 33% vergoed door ZilverenKruis.

De Zorgverzekeraars schuilen zich achter het volgende gegeven:
Vanaf 1 januari 2012 bepalen tandartsen zelf hun tarieven. Dit heeft de overheid besloten. De prijs die u voor een controle of een vulling betaalt, kan hierdoor veranderen. De ene tandarts kan duurder of juist goedkoper zijn dan de andere. Ook orthodontisten, mondhygiënisten en tandprothetici mogen zelf bepalen wat ze vragen voor behandelingen.
Mocht uw tandarts boven het maximaal te vergoeden bedrag zitten, dan betaalt u het extra bedrag zelf.

Gezien de kosten voor een volledige wortelkanaalbehandeling van € 441,60 in 2009 naar een verhoging van € 500,00 in 2012 kan ik niet concluderen dat mijn tandarts de tarieven abnormaal heeft verhoogd.
De maximale vergoeding die ZilverenKruis geeft voor zo’n behandeling is € 224,85, waarvan 25% zelf betaald moet worden door de klant. Bij navraag bij de tandarts blijkt dat zo’n behandeling voor het door de zorgverzekeraar maximaal te vergoeden bedrag gewoonweg niet mogelijk is. Ben ik nu gedoemd mijn gebit te laten onderhouden door een beunhaas die zo’n behandeling misschien wel goedkoper kan doen? Dit kan toch niet de bedoeling zijn van dit kabinet?

Ik heb stellig de indruk dat de tandartsen de zwarte piet toegespeeld krijgen en dat de zorgverzekeraars zich verschuilen achter het besluit van de overheid.

Voor een Beter Af Tandarts Polis, 3 sterren ben ik als volgt verzekerd:
U krijgt 100% vergoed van het door ons vastgestelde maximale bedrag per behandeling voor consulten en second opinion, mondhygiëne, vullingen en trekken van tanden en kiezen.
Voor overige behandelingen krijgt u 75% vergoed van het door ons vastgestelde maximale bedrag per behandeling. De totale vergoeding is maximaal € 900,- per persoon per kalenderjaar.
Op deze wijze kom ik niet eens aan de maximale vergoeding van € 900,00 per persoon, dus waarom zou ik mij laten verzekeren voor een 3-ster polis?

De onvrede leeft niet alleen bij mij, maar ook bij mijn collega’s op de vloer.
Indien de vergoeding niet – met terugwerkende kracht t/m 1 januari 2012 – verandert, dan zit er voor mij helaas niets anders op dan maar weer eens te veranderen van zorgverzekeraar per 1 januari 2013. Zorgverzekeraars VGZ en CZ vergoeden de tandartskosten namelijk wel.

door Randy op 25 Mrt 2012, 12:37

Dit is mijn verhaal en mijn geluk.
Na weken zoeken in Nederland voor
een tandarts die redelijke prijzen hanteerd
heb ik eindelijk de beste oplossing gevonden
in het buitenland, zie hier de verschillen.

Verschillende prijsjes van kronen NIET TE GELOVEN
Rotterdam 27 Kronen 700 E p.st = 18.900 Euro
Rotterdam 1 Brug de 3 kronen = 1750 Euros
Limburg 27 Kronen 390 E p.st = 10.530 Euro
Amsterdam 27 kronen 300 E p.st = 8.100 Euro

In het Buitenland
In .............. 27 kronen 70 E p.st = 1950 EURO
x-ray panoramic 15 euro
x-ray normal 4 euro
Garantie ook gratis
Ik was klaar in 5 dagen.
Ik ben een geluksvogel GEEN PIJN GEEN STRESS