5 reacties
Ik wil even mijn ongenoegen uiten over een drietal kinderspaarrekeningen bij de onderstaande banken.
1. ASN: bij de ASN kun je alleen maar op een speciale kinderspaarrekening storten d.m.v. een tussenrekening op naam van de ouders. Opa's en oma's die willen storten moeten dus eerst geld overmaken naar de ouders! Wat?! Belachelijk!
2. ABN: voor het openen van KinderBonus Sparen moet je eerst klant worden bij ABN, ja daaaaaaag!
3. ING: bij de Groeirekening kun je geen persoonlijke boodschap plaatsen bij de storting ('voor je verjaardag', 'voor je rapport' e.d.). Dat is toch een van de leukste dingen voor een kind. Ga je huiswerk doen ING!
Alleen bij de Rabobank is het in orde, maar die geeft weer zo'n absurd lage rente, omdat ze weten dat ze zogenaamd bij de 10 veiligste banken ter wereld horen.
De zilvervlootrekening van DSB, dat was pas een leuke rekening voor een kind. Goede rente met af en toe een bonus (erg spannend voor een kind), leuke afschriften, inloggen op de website, die er overigens erg leuk uitzag en nog veel meer.
Wij hadden voor beide kids een mileuspaarrekening bij de ASN en sluipenderwijs, ook in tijden van hoge rente, is de rente gedaald van 3,75%tot 1,25%
Andere kinderspaarrekeningen met een redelijke rente zijn geblokkeerd tot 18 jaar terwijl ze juist hun zakgeld en verjaardagsgeld sparen om iets leuks te kopen.
Nu heb ik voor beide kids een Aegon Eigen Stijl spaarrekening geopend, met de hoogste rente voor geheel vrij opneembaar tegoed. Kids kunnen meerdere potjes aanmaken voor spaardoelen, en per potje kan je extra rente krijgen door opnamekosten te accepteren, minimaal saldo aan te houden of maandelijks een vast bedrag bij te storten.
Volgens mij kan iedereen geld storten op de rekening, dus ideaal voor opa's en oma's maar ook voor het zelf sparen voor een spelcomputer.
Enige nadeel is dat het een 100% internetrekening is en dus voor opnames wel gekoppeld moet worden aan een andere rekening (bv jongerenrekening van ING). De ouder krijgt niet zoals bij de jongerenrekening van ING via internet toegang tot de rekening, maar dat is eventueel op te lossen door de inlogcode te delen of er een en/of rekening met 1 van de ouders van te maken.