5 reacties
Ik heb een vraag over een spaargarant lening.
Sept. 1999 een spaargarantlening afgesloten voor 15 jaar. Deze bestaat dus uit een x bedrag vast per maand sparen en een stuk rente, variabel per maand.
Op moment van schrijven heb ik dus 12 jaar lang betaald, nu wil ik deze in een keer vervroegd aflossen.
In mijn veronderstelling moet ik dan het stukje sparen aanvullen tot aan het geleend bedrag + of - het rendement wat die 12 jaar heeft opgeleverd + de eventuele boete hierop.
De rente die maandelijks wordt betaald stopt neem ik aan als bovenstaand is ingelost + de eventuele wettelijke boete.
Met andere woorden: als ik de resterend 35 maanden nu in een keer aflos zou mijn lening afgelost moeten zijn.
Vraag: klopt mijn redenering of maak ik ergens een denkfout?
Hoi Chris,
Dank voor je reactie.
Ik begon te twijfelen omdat ik al een week of wat geleden de resterend 35 maanden die nog open staan heb voldaan. Welteverstaan het volledige bedrag sparen+aflossing(rente)= maandelijks termijnbedrag.
Mijn inzien dus eigenlijk 35 maanden teveel rente.
Ik het ze (daar waar lening is ondergebracht) meerdere mailtjes gestuurd, diverse schrijven doen toekomen alsmede telefonisch contact gehad, maar krijg maar geen gehoor daar.
Op telefoon weet niemand me te helpen omdat de leenvorm (spaargarant lening) oud is er daar bijna niemand wat vanaf weet. Op mail krijg ik als antwoord (1x antwoord op de vele mailtjes) dat er nog een restbedrag afgelost moet worden en de maandelijkse termijnen gewoon nog 35 maanden moet doorlopen totdat deze zijn betaald.
Doch uiteraard staat er nog een restbedrag, dat bedrag zit in het stuk sparen wat nu vrij moet komen omdat ditmet het betalen van de overige 35 maanden is afgelost.
Op mijn schrijven als klacht aan hun consumentenafdeling krijg ik ook geen antwoord.
Volgende stap is een klacht neerleggen bij Kifid, maar hoop nog steeds op een voorspoedige en nette afwikkeling al begint me de moed toch al aardig in de schoenen te zakken.
Daarom noem ik ook nog maar even geen naam van de instelling waar ik de lening heb ondergebracht.
Groetjes.
Ondertussen 1 december en we zijn nog steeds bezig met deze geldverstrekker om van de lening af te komen.
Ze hadden zes weken nodig om op te vragen wat er bij elkaar is gespaard. Deze zes weken zijn al lang verstreken, maar tot op heden geen bericht. Dit ondanks mailen, bellen.
We wachten nog een week en dan toch maar via kifid. Zodra dit loopt zal ik de naam van de instelling bekendmaken.
update 25 januari 2012.
19 december 2011 bericht ontvangen van de instantie waar het stukje sparen is ondergebracht. En inderdaad er is genoeg gespaard om het stuk lenen af te lossen, sterker nog er blijft ongeveer € 4.000,00 over. De bijgaande paieren direct getekend en opgestuurd naar de instantie waar de spaar-garant-lening is ondergebracht.
Nu 25 januari 2012 nog steeds geen bericht van deze instantie, de maandelijkse termijnen worden nog steeds van mijn rekening afgeschreven, op mail / post wordt niet gereageerd!
Nu heden dan maar eindelijk een klacht ingediend bij KIFID, totaal 60 velletjes A4 aan mail en post.
We wachten maar weer af,
Ik hoop nooit meer een lening nodig te hebben, mocht dit wel zo zijn dan nooit meer bij deze club.
Ben zelfs van plan om het hele dossier de media in te slingeren ter waarschuwing. Eerst KIFID maar even afwachten.