5 reacties
Ik ben afgelopen week in Italie op de snelweg over een metalen object heen gereden waardoor de carterpan van mijn auto gescheurd was en totaal vervangen moest worden. Het object was afkomstig van een vrachtwagen maar de politie en AutoStrada kon deze tegenpartij niet identificeren. De autoStrada heeft wel een rapport opgemaakt met fotos.
Kan ik er nu vanuit gaan dat ik geen tegenpartij heb en dat ik de schade niet kan verhalen op een partij. Dit zou betekenen dat ik mijn no-claim korting korting kwijt ben.
gr Mere P.
Beste Mere P,
Dat is vervelend natuurlijk! In Nederland heb je hiervoor het Waarborgfonds. Daar kun je aanspraak op maken als de schade is veroorzaakt door een ander motorrijtuig en je de verzekeraar van die auto om wat voor reden dan ook niet kunt aanspreken. Of dat in Italië ook bestaat weer ik niet, en ook niet of je daar een beroep op zou kunnen doen in dit geval. Daar zou je verzekeraar of tussenpersoon je bij kunnen helpen.
heb ik dezelfde actie meegemaakt, alleen was dat in België. Vrachtwagen verliest stuk oprijplaat, er rijden 18 auto's overheen waaronder ook ik. Allsecur zou alles afhandelen. Nu krijg ik mijn verlengingsvoorstel met de mededeling dat mijn premie omhoog gaat omdat ik schuld had aan het ongeluk. En waarom? Allsecur kon geen tegenpartij vinden om de schade te verhalen dus werd schuld en schade maar bij het slachtoffer gelegd. Blijkbaar was het niet overtuigend genoeg dat er nog 17 auto's overheen reden en schade opliepen. Ik was op dat moment allrisk verzekerd maar op die manier hoeft het voor mij niet. Vind je geen tegenpartij dan is de andere partij schuldig, zolang ze maar een slachtoffer hebben om een poot uit te draaien. Belachelijk. Ik heb er geen woorden voor, deze oplichterij. En in plaats van te communiceren dat ik de schuldvraag op mijn dak krijg doen ze dat pas bij de verlenging van de verzekering.