Rente afhankelijk van hoofdsom

4 reacties

Bij een aantal kredietverstrekkers is mij opgevallen dat het rentepercentage voor de hoofdsom hoger is, indien een lagere hoofdsom wordt gekozen. Ik vermoed dat dit komt doordat de vaste kosten anders niet gedekt worden.

Een aantal kredietvormen staat het echter ook toe om boetevrij af te lossen. Wordt hierdoor de mogelijkheid geboden een zeer hoge hoofdsom af te sluiten, direct hierna een groot deel van de hoofdsom (boetevrij) af te lossen en zodoende effectief een lagere rentepercentage te betalen dan bij de oorspronkelijke hoofdsom?

Met andere woorden voorbeeld: Persoonlijke lening 36 maanden:
vanaf € 1.500 geeft een effectieve rente van 13,4%
vanaf € 4.500 geeft een effectieve rente van 11,0%

Ik heb 1500 nodig, neem een lening van 4500. Los direct 3000 af en betaal over de resterende 1500 een rente van 11% ipv 13,4%.

Klopt dit, of vergeet ik hierbij iets? (en de hogere aflossing per maand is geen probleem)

door dennis82 op 30 Sep 2009, 21:01

Het aantal kredietverstrekkers die dit aanbieden zijn beperkt maar volgens onze gegevens zou bovenstaande mogelijk moeten zijn bij aanbieders waarbij je boetevrij kan aflossen op een persoonlijke lening.

Het is wel verstandig op voorhand de voorwaarden goed door te lezen. Het is belangrijk om te kijken of kosteloos aflossen mogelijk is en er geen minimale looptijd zit aan het gehele leenbedrag.

Gebruikers-avatar
Moderator

door Mayke Melgers op 08 Okt 2009, 12:01

Het is bij een PL helaas over het algemeen zo dat je pas na 2/3 van de looptijd boete vrij extra kunt aflossen. Dus voordeel aan de lagere rente heb je dan denk ik niet....

door Anouk op 08 Nov 2009, 16:08

Ik zit met een vergelijkbare vraag, maar dan voor een doorlopend krediet. Hierbij is bij een kredietsom van 25.000 de rente lager dan bij een kredietsom van 15.000.
Stel ik neem een kredietsom van 25.000 en neem hier maar 15.000 of minder van op, heb ik dan alsnog het lagere rentebedrag zonder extra kosten?

door Nick op 06 Sep 2011, 13:26