2 reacties
Voor de verhoging van mijn hypotheek kreeg ik kort geleden de te passeren hypotheek-akte van Obvion. Hierin was (zonder voorafgaand overleg), in het hoofdstuk 'Pandrechten', dat de hypotheekgever (ik dus) de aan mij toegekende (rijks)bijdragen en/of overheidssubsidies aan Obvion verpand.
De clausule:
A. maakt geen onderscheid tussen overheidsbijdragen die betrekking hebben op het pand en bijdragen die er geen betrekking op hebben (zoals studiefinanciering en subsidie voor het sterten van een eigen bedrijf) en
B. heeft geen beperking in de tijd. Dat betekent dat ook overheidsbijdragen die in het verleden zijn toegekend onder deze clausule vallen en dus verpand worden.
Ik zou graag willen weten of dit in 'hypothekenland' vandaag de dag een veel voorkomende clausule is of dat Obvion hier wel erg ver gaat.
Ik heb Obvion gevraagd deze clausule op zijn minst zo aan te passen dat alleen overheidsbijdragen die betrekking hebben op het pand verpand worden, maar nee, men wil daadwerkelijk alle subsidies en overheidsbijdragen kunnen opeisen.
Ik ben erg benieuwd naar reakties, vooral vanuit juridisch perspektief.