2 reacties
Ik werd vorige week telefonisch benaderd door Leenwereld om te bekijken of mijn in juni 2009 afgesloten DK naar een goedkopere rente zou kunnen. Vond het allemaal wat vreemd, maar heb alle vragen beantwoord. Nu heb ik vandaag een aanbieding gekregen tegen een lagere rente namelijk 0,636%(was 0,866% in de loop vh jaar 0,941%). Het komt mij voor dat ik het afgeloste bedrag (helaas minimaal, ben er erg van geschrokken) weer op kan nemen en vervolgens weer het volledige DK moet gaan aflossen. Dan heb ik wel een iets lagere rente, maar begin weer van voor af aan. Terwijl ik het eea aan het uitzoeken was, kwam ik tegen dat de verplichte ORV afgesloten was bij Gema, dat inmiddels failliet is. Heeft dat voor mij gevolgen? En ook ben ik er (door op de site van independer te surfen) achter gekomen dat de ORV in de lening is meegenomen en dat daar dus inderdaad ook rente over moet worden betaald. Zonde zeg! Helaas kwamen wij vorig jaar bij Leenwereld uit omdat wij zelfstandig ondernemers zijn en erg moeilijk aan een DK konden komen. Kan iemand mij adviseren wat te doen? Met vriendelijke groet, Loekie
Normaal gesproken is het zo dat als u een DK oversluit dan alleen de resterende schuld wordt overgenomen, ik zou dit eerst goed nagaan. Mocht dit inderdaad zo zijn dan lijkt het verstandig om over te sluiten. Raadpleeg wel altijd goed de voorwaarden/overeenkomst alvorens deze aan te gaan.
Het komt vaak voor dat naast een DK ook direct een overlijdensrisico verzekering wordt afgesloten, waarvan de koopsomstorting afkomstig is uit het DK. Probleem met dit soort verzekeringen is dat u gedurende de looptijd van de verzekering na verloop van telkens een periode van 5 jaar, te rekenen vanaf de ingangsdatum van de verzekering, de verzekering kunt opzeggen. Het is wel belangrijk dat u hierbij rekening houdt met een opzegtermijn van 2 maanden voor de vervaldatum. Het is mogelijk om alvorens u uw verzekering opzegt eerst de restitutiewaarde op te vragen, dan weet u of/hoeveel er uitgekeerd zal gaan worden.
Het feit dat Gema failliet is heeft waarschijnlijk geen gevolgen voor uw verzekering. Ik vermoed dat de overlijdensrisicoverzekering op dit moment is ondergebracht bij Chartis verzekeringen, zij zijn bereikbaar op 010-4535455.
Succes,