2 reacties
Ik heb jullie weblog over de onrust in Egypte gelezen, maar heb toch nog een vraag: vergoeden reisverzekeraars extra reis- en verblijfskosten als gevolg van ander oponthoud dan natuurgeweld of staking, maar dat wel buiten je macht ligt?
De meest reisverzekeringspolissen die ik heb gezien dekken alleen langer verblijf i.v.m. sneeuwval, lawines, ander natuurgeweld of vervoersstaking, maar het kwam wat vreemd op mij over dat daar geen andere oorzaken van oponthoud buiten je macht worden genoemd, waarvan ik het niet onredelijk zou vinden dat de extra reis- en verblijfskosten die daarmee samenhangen door de reisverzekering worden vergoed.
Ik denk dan met name aan politieke onrust die er voor zorgt dat het langer duurt voordat je naar huis kunt omdat het vliegveld dicht is (was ook in Egypte aan de orde geloof ik), of extra reistijd nodig is omdat je een onveilig gebied moet omzeilen, et cetera. Of het sluiten van het luchtruim om een of andere reden (een vulkaanuitbarsting zoals in IJsland is wellicht wel gedekt onder "natuurgeweld" maar terrorisme of politieke onrust worden bijvoorbeeld nergens genoemd).
Hoe werkt dat eigenlijk?
De meeste verzekeraars vergoeden de kosten van langer hotelverblijf die u moet maken wegens een onvoorziene buitengewone omstandigheid. Wanneer er niet naar huis gereisd kan worden vanwege dus bijvoorbeeld politieke onrust worden de gemaakte kosten vaak vergoed. Hier zit meestal wel een maximum bedrag per nacht aan.
Omdat dit per verzekeraar verschilt kunnen we helaas niet specifieker zijn in ons antwoord.
Zorgverzekering vergelijken? Op Independer.nl vind je snel de zorgverzekering die het beste bij je past.