Oeps. Zomerbanden in Duitsland. Hoe zit dat nu precies?

6 reacties

Ik heb blijkbaar onder een steen geleefd, is ook best wel zo, ik kijk al jaren niet meer naar deprimerende journaals. Ik was mij nl niet bewust dat in Duitsland winterbanden verplicht waren. En helemaal niet dat dit sinds een dikke maand betekende dat de verzekering dus feitelijk niet geldig meer is.

Ik betaal niet zomaar voor een allrisk verzekering, ik ga dan natuurlijk niet die verzekering (bewust) de deur uit gooien door (bewust) met zomerbanden naar Zuid-Duitsland te rijden. Ik weet dat 'heb het niet geweten' volgens de voorwaarden geen excuus is, maar als je het niet verwacht, dan ga je er ook niet naar zoeken...
Afijn. Na 25 jaar autorijden, ook in de sneeuw, voor het eerst weggegleden. In Duitsland. Tegen mijn voorganger aan, die trouwens ook al die bocht was uitgegleden, trouwens mét winterbanden. Ondanks zeer voorzichtig, erg langzaam rijden en grote afstand houden. De file achter ons reed erg snel door, niemand had zin voor getuige te spelen.

Dus. Hoe zit het nu precies?

Nederlandse verzekeringen gaan volgens lokale wet, waar de Duitse rechter juist eind november heeft vastgesteld dat je grof nalatig en fout bezig bent als je geen winterbanden hebt in de sneeuw. Maar de berichten over hoe Nederlandse verzekeringen daar mee om gaan zijn erg vaag. Volgens de ene blog (blog.verzekeringssite.nl/winterbanden-duitsland/) vergoed de verzekering geheel maar kost het wel no-claim. Fair. Volgens andere draai je er gedeeltelijk tot geheel zelf voor op. Sommige spreken er zelfs van dat de schade van de ander door je eigen verzekeraar op jezelf verhaald kan worden! Dat is wel heel sneu.

Kan ik helemaal voor de hele schade opdraaien? Zo niet, voor welk percentage? Geld dat ook voor de schade die volgens WA aan de tegenpartij moet vergoed worden? Is er precedent voor hoe Nederlandse verzekeringen er mee om (moeten) gaan?

door Dutch77 op 03 Jan 2012, 15:46

Beste,
Enige tijd geleden hebben wij hier ook een artikel over geschreven. Voor meer informatie over dit onderwerp wil ik u daar graag naar doorverwijzen. Het artikel kunt u hier vinden. Heeft u naar aanleiding van dit artikel nog vragen? Stel ze gerust.

Gebruikers-avatar
Moderator

door Ellen Glerum op 03 Jan 2012, 16:54

Ja. Die had ik ook gevonden. Maar dat is dus erg vaag. Hoeveel is "beperkt". Hoe groot is "een groot deel". Waardoor wordt dat bepaald?

Duitsers weten natuurlijk alles over de "Winterreifenpflicht". Maar ik ben een Hollander en heb die hype niet meegekregen.

In Nederland gaan de verzekeraars nog niet 'zo'ver. Voor Nederlanders ín Nederland. Maar dit gebeurde in Duitsland. Gelukkig waren er geen Duitsers bij betrokken. Hoe gaan Nederlandse verzekeraars hier mee om?

door Dutch77 op 03 Jan 2012, 18:31

Dutch77 schreef:Ja. Die had ik ook gevonden. Maar dat is dus erg vaag. Hoeveel is "beperkt". Hoe groot is "een groot deel". Waardoor wordt dat bepaald?

Duitsers weten natuurlijk alles over de "Winterreifenpflicht". Maar ik ben een Hollander en heb die hype niet meegekregen.

In Nederland gaan de verzekeraars nog niet 'zo'ver. Voor Nederlanders ín Nederland. Maar dit gebeurde in Duitsland. Gelukkig waren er geen Duitsers bij betrokken. Hoe gaan Nederlandse verzekeraars hier mee om?

Volgens Nederlandse verzekeraars is het rijden op winterbanden geen vereiste, dus die zal een schade volledig vergoeden. Bij een Duitse autoverzekeraar is dat niet het geval.

Gebruikers-avatar
Moderator

door Ellen Glerum op 04 Jan 2012, 09:51

eglerum schreef:
Dutch77 schreef:Ja. Die had ik ook gevonden. Maar dat is dus erg vaag. Hoeveel is "beperkt". Hoe groot is "een groot deel". Waardoor wordt dat bepaald?

Volgens Nederlandse verzekeraars is het rijden op winterbanden geen vereiste, dus die zal een schade volledig vergoeden. Bij een Duitse autoverzekeraar is dat niet het geval.
OK.

Ik hoop dat je gelijk hebt, want zoals ik de verhalen begrijp krijg ik toch een andere indruk. Waarom anders al die waarschuwingen aan Nederlanders dat we volgens Duitse regels moeten gaan? We zullen zien. In ieder geval heel erg bedankt voor je antwoord.

Ik ga nog hard op zoek naar winterbanden, want ik moet nog een keer naar Duitsland deze winter...

door Dutch77 op 04 Jan 2012, 17:02

Ah. Intussen uitleg gehad via email: Bedankt Esther!

Komt er op neer dat in mijn geval de aansprakelijkheid waarschijnlijk bij mij ligt, dan zal de Nederlandse verzekering gewoon uitbetalen, want winterbanden zijn in Nederland niet verplicht.

Maar mocht een Duits verzekerde auto in Duitsland met een Nederlander in botsing komen en de schuld ligt bij de Duitser (en de schade had minder kunnen zijn als de Nederlander winterbanden had gehad en daardoor (gedeeltelijk) de schade had kunnen voorkomen) dán kan de Nederlander gekort worden op de uitbetaling door de Duitse verzekering. En in dat geval zou een volledig casco verzekering van de Nederlander dat wel betalen, maar kost het wel No-Claim. Zelfs al lag de schuld bij de Duitser.

Zoiets...

door Dutch77 op 07 Jan 2012, 21:25