6 reacties
Vanaf 1 augustus gelden er de nieuwe regels voor het afsluiten van een hypotheek. Zo mag de hypotheek nog maar maximaal 110% van de waarde van de woning bedragen. Ook mag je maar maximaal 50% van de waarde van je woning aflossingsvrij lenen. Maar wat betekent dit nu voor jouw nieuwe of bestaande hypotheek? Lees verder over de nieuwe hypotheekregels of plaats je vraag in dit forum.
Ik kan niet alle details vinden over de nieuwe regeling voor Hypotheken.
Maar wanneer slechts 110% van de marktwaarde van de woning kan worden geleend, zal het voor veel mensen alleen nog maar mogelijk worden om huizen op te knappen met eigen geld (of overwaarde uit een eerdere woning). Dit zal zwart werken in de hand werken. Verder zal het de bouwsector en met name de kleine zelfstandige ondernemers minder werk opleveren.
Daarnaast zal het voor starters erg moeilijk worden om een huis op te knappen bij aanschaf aangezien kostenkoper ook ongeveer 10% is. Deze maatregel zal het consumenten vertrouwen in de woningmarkt nog meer doen afnemen waardoor de woningprijzen gaan dalen. Hierdoor zullen mensen blijven zitten in hun huis en zal de doorstroom vastlopen.
Tot slot,
Ik snap dat de overheid de risico's wil beperken maar had gewoon gebleven bij het verlagen van het maximaal te lenen bedrag.
Dit is een typisch geval van de overheid die totaal geen vertrouwen heeft in de eigen burgers en zo overdreven betuttelende maatregelen doorvoert waar alle weldenkende burgers het slachtoffer van worden.
De overheid moet eens ophouden met regelgeving bedenken die goed is voor een fractie van de bevolking waarbij de overgrote meerderheid het dupe van is.
Het lijkt wel of de gehele Nederlandse bevolking onder curatele staat van een micro denkende overheid.............
Ik heb gehoord dat sinds de invoering van de nieuwe hypotheek regels, je een 2e woning die verhuurd wordt als belegging, maar waar nog wel een hyoptheek op rust moet verkopen als je je een nieuwe hypotheek voor een andere (hoofdverblijf)woning wilt afsluiten. Weet iemand of dit klopt.
hoor graag
Jan uit Groningen
Beste Jan,
De hypotheekverstrekker kan dit zeker als voorwaarde stellen. Maar dit was voor de nieuwe hypotheekregels ook al van toepassing.
Dit heeft onder andere te maken met uw inkomen, waarde van de beide woningen enz.
Wij raden u aan om een oriënterend gesprek aan te gaan met een hypotheekadviseur. U kunt de beste hypotheekadviseur in uw regio vinden via onze website: http://www.independer.nl/hypotheek/hypotheekadviseur.aspx
Wij willen ook graag een woning kopen maar krijgen van de één te horen dat er over onze lening 1% (daadwerkelijke afbetaling) wordt meegerekend bij de hypotheekberekening en een ander vertelt dat het sinds augustus wel degelijk om 2% gaat. Ik wil mezelf graag wederom onnodige teleurstellingen besparen en vraag dus of iemand me kan vertellen hoe het nu echt zit.
Alvast bedankt.