Independer Forum

Loopt uw rentevastperiode af?

Reacties
8
  1. Avatar gebruiker
    Marga Lankreijer-Kos Berichten: 36

Zaterdag 11 september 2010 was Edmond Hilhorst van Independer.nl te gast bij het programma Kassa om te praten over de hoogte van de hypotheekrente. Een onderdeel hiervan was de hoogte van de hypotheekrente bij het aflopen van de rentevastperiode.

Als trouwe klant verwacht je natuurlijk een mooi nieuw aanbod, maar vaak betaal je als consument de hoofdprijs. Moet je bij de bank blijven waar je je hypotheek hebt afgesloten of zijn er nog andere mogelijkheden?

Graag horen wij uw ervaringen over het aanbod van de geldverstrekker bij het verlengen van de rentevastperiode.
    Bijvoorbeeld:
    - is het aangeboden rentepercentage vergelijkbaar met de marktrentes?
    - hoe lang van te voren heeft u dit voorstel ontvangen?
    - kunt u kiezen voor meerdere rentevast perioden?

2. Erwin
    Hallo,

Graag wil ik even reageren op het onderwerp van de afloop van de rentvastperiode.
    Ook wij ontkomen er na 5 jaar niet aan.
    Helaas. Want we hebben een prima rente van 3,8%. Toen en nu een nieuw aanbod. Van de ING.
    Het aanbod omvat kort gezegd een rente van 4,9% dat is effectief 5%.
    We krijgen dit aanbod pas 4 weken voor het verloop van de rentevastperiode. Vind ik wel erg kort. Je kan immers nauwelijks tijd om je te oriënteren in de markt.

Direct maar gebeld, ..Callcenter ik moet een afspraak maken met een een adviseur, problemen met de computer helaas wordt terug gebeld. Nee dus. Na 4 dagen zelf maar gebeld ja gelukt een afspraak, 23 augustus nee kan niet eerder (2 en halve week later) druk druk. Maar mijn rentvastperiode loopt tot 31 augustus. Ik hoef me daar niet druk over te maken. Nee stel je voor.
    Goed gisteren werd ik dan gebeld. Keurig op tijd prima.

Maar dat was het dan wel. Het aanbod was wel degelijk marktconform enz enz. Nee een andere offerte kon er niet gemaakt worden. En eerder informeren nee dat kon ook niet want je weet toch niet wat de rentes gaan doen. Maar ik had geluk de rente was iets gezakt. maar helaas niet voor mij het bleef toch wel 4,9% voor vijf jaar.

Samanvattend ze kon niets voor mij betekenen. Waarop ik vroeg waarom er dan gebeld werd, want ik had eerder duidelijk aangeven dat ik een beter (lagere rente) voorstel wilde, tja dat wist ze ook niet.

Maar ik voel me gewoon voor het blok gezet!!! Je zit er aan vast en kan niet bewegen. En als ik niks doe.... dan wordt de termijn automatisch verlengd met 5 jaar voor de bekende 4,9%. Werd nog even fijntjes opgemerkt.
    Nogmaals je voelt je gewoon genomen. Je kan geen kant op!

Ik overweeg nu om een maar voor 1 jaar rentevast aan te gaan. Dat geeft een rente van 4,3 %. Dan kan ik mij beter voorbereiden en hoop dat de rente niet gaat stijgen!

Voorlopig heb ik mijn buik vol van deze manier van aanpak, niet echt klantvriendelijk!!!!
  3. feavdb
    Mijn rentevaste periode loopt af per 1-1-2011. Ik betaal nu 3,9 % 6 jaar vast. Het nieuwe voorstel van de bank is 5,9% voor 10 jaar vast. Meerdere rentevast periodes zijn mogelijk om voor te kiezen 5 weken van te voren ontvangen.
    Nabellen levert me op dat ik een boeterente moet betalen van 3,5% over het restantbedrag (boetevrij "af kan lossen" max. 10% van het oorspronkelijke hypotheekbedrag). Mag dit?
    U begrijpt: een forse stijging als voorstel van de huidige hypotheekverstrekker en hoge kosten als je wilt oversluiten bij een ander!
    FeavdB

[quote="Marga"]Zaterdag 11 september 2010 was Edmond Hilhorst van Independer.nl te gast bij het programma Kassa om te praten over de hoogte van de hypotheekrente. Een onderdeel hiervan was de hoogte van de hypotheekrente bij het aflopen van de rentevastperiode.

Als trouwe klant verwacht je natuurlijk een mooi nieuw aanbod, maar vaak betaal je als consument de hoofdprijs. Moet je bij de bank blijven waar je je hypotheek hebt afgesloten of zijn er nog andere mogelijkheden?

Graag horen wij uw ervaringen over het aanbod van de geldverstrekker bij het verlengen van de rentevastperiode.
    Bijvoorbeeld:
    - is het aangeboden rentepercentage vergelijkbaar met de marktrentes?
    - hoe lang van te voren heeft u dit voorstel ontvangen?
    - kunt u kiezen voor meerdere rentevast perioden?[/quote]
  4. Rietje
    OOk ik heb een nieuwe offerte van de ING gekregen. 16 dagen vòòr de rentevaste periode afloopt, véél te kort!!. Normaal mag ik elk jaar en aan het einde van de vaste rente periode 20% van de hoofdsom boetevrij aflossen. Nu heeft de ING éénzijdig dit contract opengebroken (mag dit wel???)en ik kan dit nu niet meer boetevrij doen. Ze geven 7 nieuwe rentevaste periodes aan waaronder sommige met een voordeelrente en als je daarvoor kiest dan moet je bij vrijwillige verkoop een boete betalen van 3%rente over de resterende looptijd!!! schandalig!!!!Je hebt helemaal niks meer te vertellen, wat heeft een contract nog voor zin??????
    Rietje
  5. Sanderherder
    Onze rentevaste periode loopt ook af. Onze hypotheekverstrekker is de OHRA. Ik heb een hypotheek van 40% van de OZB/marktwaarde.
    Toch presenteerde de ohra een rente voor een aflossingsvrij gedeelte , een jaar vast, van 5.8%. Schandalig hoog.
    Ondanks, of misschien mede dankzij de steun aan een aantal banken, is het concurrentiemachanisme geheel verdwenen uit de hypotheekmarkt.

Ik overweeg uiteraard mijn hypotheek ergens anders onder te brengen. Trouwens ook al mijn verzekeringen bij deze woekerorganisatie!
  6. Johnnie
    SNS: rente 3,9%, 6 jaar vast. Weet je wat ik van de SNS kreeg? Een nieuwe termijn van 6 jaar, maar wel met 5,9%! van 870 per maand naar 1180 euro per maand! Je kunt nergens anders naar toe, je zit in de wurggreep. Conclusie: je bent genaaid. Tijd voor actie! Met z'n allen naar Binnenhof, of hetzelfde als wat met DSB is gebeurd, al mag dat niet, maar dit is ook een zeer schofterige varkensstreek. Ik krijg een gesprek bij de SNS bank, die neem ik op, en ga ik volledig hier op dit forum neerschrijven. Tot volgende keer !!
  7. simpel
    Citaat van Johnnie:SNS: rente 3,9%, 6 jaar vast. Weet je wat ik van de SNS kreeg? Een nieuwe termijn van 6 jaar, maar wel met 5,9%! van 870 per maand naar 1180 euro per maand! Je kunt nergens anders naar toe, je zit in de wurggreep. Conclusie: je bent genaaid. Tijd voor actie! Met z'n allen naar Binnenhof, of hetzelfde als wat met DSB is gebeurd, al mag dat niet, maar dit is ook een zeer schofterige varkensstreek. Ik krijg een gesprek bij de SNS bank, die neem ik op, en ga ik volledig hier op dit forum neerschrijven. Tot volgende keer !!

Wij hebben ook voorstel van 5,9% gekregen maar zaten al op 5,9% dus voor ons maakt het niet uit. Maar we zijn naar andere looptijd gaan kijken, bijv. 3 jaar en dan wordt het percentage ook weer een stuk lager. Sluit dus voor kortere tijd af en hoop dat over 3 jaar de rente weer wat is gezakt!
    Succes!
  8. Jacob
    Ook mijn rentevastperiode van 5 jaar loopt af. Kreeg netjes een nu voorstel 8 weken van te voren thuis gestuurd.Alleen weer van 5 jaar. Wilde nu wel een andere rentevastperiode. Helaas bij FLORIUS is dit niet mogelijk. Ja het zou kunnen, moet je een nieuwe offerte aan vragen en natuurlijk tegen betaling van ca € 1.000,00.
    Visie van FLORIUS is kortom: een hypotheek die een goede investering is voor jouw toekomst en er voor zorgt dat je onbezorgd kunt wonen. Laat dat laaste maar weg.

Het is toch van de zotte dat je niet zelf kunt bepalen naar een rentevastperiode welke rentevastperiode nu bij jouw past.
Plaats een reactie
Independer haalt het beste in verzekeraars naar boven

Als je op deze buttons klikt, plaatsen Facebook, Twitter en Google+ cookies.

Ik ga akkoord

Volg ons ook voor tips, alerts en het laatste nieuws!