3 reacties
Beste mensen,
In het verleden (ongeveer 4 jaar geleden) heb ik 5 jaar lang genoten van de hypotheekrenteaftrek. De afgelopen 4 jaar heb ik gehuurd.
Nu wil ik met mijn vriendin een huis gaan kopen en denk ik serieus aan een annuïteiten-hypotheek. Adviseurs zeggen allemaal Spaarhypotheek. Nog afgezien van het hypotheekrenteaftrek verhaal, lijkt het mij niet handig om 20 jaar lang verplicht te moeten sparen. Eerder opzeggen stoppen e.d. kost vaak veel geld, zowel aan de kant van de hypotheekverstrekker als bij de belastingdienst. De maandlast ziet er wel wat interessanter uit met een (bank)spaarhypotheek, maar het lijkt mij dus niet erg op de toekomst gericht.
Verder schrik ik er van hoeveel geld wij mogen lenen. Met knikkende knieën gingen we voor hypotheekadvies. Zelf kunnen we de maandlast wel betalen (bij het bedrag wat we in gedachte hebben), maar waren bang dat de nieuwe (strengere) regels daar niet aan mee wilden werken. Wij gaan niet op onze top zitten, maar ik maak me ernstig zorgen over mensen die dit wel gaan doen. Ik hoop dat de regels veel strenger gaan worden, om ervoor te zorgen dat NL in de (nabije) toekomst niet failliet gaat.
Misschien wordt het wel gewoon die spaarhypotheek. Waarom zou je nu meer betalen waarvan je niet eens weet of het in de toekomst wat gaat opleveren?
Overheid, toon nou eens een keer leiderschap en geef aan waar men aan toe is. Op een snicky manier hebben jullie al diverse hypotheekrenteaftrek regels aangepast. Veel mensen ervaren dit niet zo, maar ik loop hier nu wel degelijk tegen aan. Geef aan waar iedereen aan toe is.
Wellicht komt er een nieuwe een interessante discussie op gang......?
Hallo mando, (1979 op 06 Jan 2012, 12:55)
Een spaar-hypotheek voordeliger/gunstiger dan een annuïteiten-hypotheek?
Dat trek ik toch in twijfel.
Zit er in een spaar-hypotheek niet een verplichte risico-premie?
En bij de annuïteiten-hypotheek heb je toch op dit moment nog het
meeste profijt van de hypotheek-renteaftrek?
Mocht deze aftrek toch (gedeeltelijk) afgeschaft worden (wat ik
in twijfel trek) dan heb je de komende jaren toch het meest mogelijke
geprofiteerd van de rente-aftrek.