14 reacties
Wie kan mij vertellen wat ik nog kan doen?
Ik heb ook een Hollands Wellvaren kapitaalverzekering die niet verpand is.
Op 13 okt jl. heb ik de polis opgezegd en gevraagd de waarde uit te keren.
Ik krijg van DSB verzekeringen te horen dat zijn in de tweede week van november waarschijnlijk de betaling gaan doe.
Wie kan mij vertellen waar ik sta en wat in nu nog verder kan doe/moet doen om dit geld te innen.
??
Hallo,
Ook wij hebben een polis van Holands Welvaren lopen. Deze zal pas in juni volgend jaar aflopen. Ik kon de premie van 188 euro per maand niet meer opbrengen en heb de dsb bank gebeld. Mochten gelijk onze verzekering opzeggen. Kreeg een brief thuis om te ondertekenen en deze op te sturen naar Reaal verzekeringen. Die wachten nog op een goedkeuring voor de verpanding van de DSB en dan kunnen ze pas het geld wat ik tegoed heb overmaken. Maar Reaal heeft nog niets vernomen van de DSB bank. Ik hoop dat ik mijn geld nog ga terug zien. Behoorlijk bedrag.
elders geplaatst:
U hebt indertijd de lening aangegaan, waarbij door de medewerker van DSB u is medegedeeld: zonder kapitaalverzekering geen lening, terwijl hij u ook niet gewezen heeft op de mogelijkheid bij anderen een kapitaalverzekering te sluiten, dat is dan verboden koppelverkoop en nalatigheid in het kader van de zorgplicht.
Bovendien heeft de DSB medewerker u onjuist voorgelicht door de mededeling dat deze kapitaalverzekering aan het eind van de looptijd gegarandeerd de waarde van de lening zou hebben.
Dit is tekortschieten in de zorgplicht, misleiding en wanprestatie.
Op grond van bovenstaande bent u gerechtigd van DSB=curatoren te eisen de kapitaalverzekering met terugwerkende kracht nietig te verklaren en u de betaalde inlegbedragen, verhoogd met de rentebedragen op basis van de in rekening gebrachte rente bij uw lening, terug te betalen c.q. in mindering te brengen op uw lening.
Als u de lening hebt afgesloten op basis van variabele rentevoet en de DSB medewerker heeft u geen financiëel overzicht gegeven welke financiële consequenties dat zou kunnen hebben, afgezet tegen uw inkomen en vermogen, en heeft hij u er dus in het algemeen niet op attent gemaakt dat deze fors zou kunnen stijgen, dan heeft de DSB de zorgplicht geschonden en zich dus wederom schuldig gemaakt aan misleiding en wanprestatie, op grond waarvan u de renteverhogingen met terugwerkende kracht kunt laten vernietigen, met het verzoek het teveel betaalde in mindering te brengen op uw lening.
Algemene conclusie:
Wanneer is er sprake van VERBODEN KOPPELVERKOOP ?
1. als je verplicht wordt bij een lening ook een verzekeringspolis af te sluiten;
2. als je verplicht wordt deze beide bij de zelfde leverncier af te nemen.
Wanneer is er sprake van ONRECHTMATIGE RENTEVOET VERHOGINGEN ?
1. als er tevoren geen schriftelijke prognose aan de klant is verstrekt waaruit de lasten blijken tegenover de inkomsten en het vermogen bij diverse verhoogde rente percentages;
2. als de klant niet uitdrukkelijk gewaarschuwd is voor de gevaren van de variabele rentevoet.
Heb in november 2009 een aangetekende brief naar Hollands welvaren gestuurd met de vraag om alles aan mij terug te willen betalen wat valt onder de woekerpolis regels die voor een groot aantal banken al gelden. Dit heb ik gedaan met een voorbeeldbrief van woekerpolis.nl.
Echter totaal geen antwoord gekregen.
Weet iemand tot wie ik me moet richten om dit alles voor elkaar te krijgen.
Had eind oktober 2009 een voorbeeld brief van woekerpolis.nl , waar ik lid van ben , opgestuurd naar Hollands Welvaren in Wognum.
En ja hoor vandaag kwam er een brief van DSB binnen dat mijn brief in behandeling is genomen en ik hier binnenkort van zal horen.
Hou jullie op de hoogte van het verdere verloop.