DSB beleggingspolis

7 reacties

Wij hebben bij DSB Verzekeringen een beleggingspolis. Dat is een restant van een lening die we in 2001 hadden afgesloten (inclusief de verplichte overlijdensrisicodekking natuurlijk!). Het was de bedoeling dat het geleende bedrag na 15 jaar zou worden gedekt met de opbrengst van een kapitaalverzekering. In september 2008 was de rente gestegen van 6,1 naar 10,7% en de afkoopwaarde van de beleggingspolis bleef ver onder de maat. We hebben toen een adviseur van DSB laten komen. Het bleek dat de lening kon worden losgekoppeld van het beleggingsproduct. Als we de schuld bij DSB zouden voldoen, konden we de waarde van de beleggingspolis afkopen. In september 2008 was de polis 2900 euro waard. In de weken dat we naar een andere maatschappij overstapten om de lening om te zetten in een PL, brak de crisis uit en de waarde van de polis zakte naar 1100 euro. We hebben toen besloten de polis nog even aan te houden. We hadden al zoveel verlies geleden en hoopten dat het eindelijk eens mee zou zitten. Een maand geleden heb ik nog met DSB gebeld en kreeg goed nieuws: de polis was 2400 euro waard. We besloten tot afkoop over te gaan. En toen barstte de DSB-crisis los. De brief aan DSB lag klaar maar kon niet meer worden verzonden.
Vallen wij in onze situatie onder de garantieregeling?

door Diane op 20 Okt 2009, 09:54

ik zit met hetzelfde probleem, ik heb een beleggingsverzekering en heb door de crisis ruim 3500 euro verloren. wat moet ik doen om daar nog wat van terug te zien.

door Gast op 06 Nov 2009, 19:01

Een beleggersverzekering valt niet onder het depositogarantiestelsel. Het is nog niet duidelijk wat er gaat gebeuren met de verzekeringen van DSB Bank, je kunt informatie opvragen bij de curatoren.

Er zijn verschillende stichtingen die informatie geven over verliezen op (woeker)polissen, eventueel kunt je daar kijken wat de mogelijkheden zijn.

Gebruikers-avatar
Moderator

door Mayke Melgers op 12 Nov 2009, 14:59

[quote="Diane"]Wij hebben bij DSB Verzekeringen een beleggingspolis. Dat is een restant van een lening die we in 2001 hadden afgesloten (inclusief de verplichte overlijdensrisicodekking natuurlijk!). Het was de bedoeling dat het geleende bedrag na 15 jaar zou worden gedekt met de opbrengst van een kapitaalverzekering. In september 2008 was de rente gestegen van 6,1 naar 10,7% en de afkoopwaarde van de beleggingspolis bleef ver onder de maat. We hebben toen een adviseur van DSB laten komen. Het bleek dat de lening kon worden losgekoppeld van het beleggingsproduct. Als we de schuld bij DSB zouden voldoen, konden we de waarde van de beleggingspolis afkopen. In september 2008 was de polis 2900 euro waard. In de weken dat we naar een andere maatschappij overstapten om de lening om te zetten in een PL, brak de crisis uit en de waarde van de polis zakte naar 1100 euro. We hebben toen besloten de polis nog even aan te houden. We hadden al zoveel verlies geleden en hoopten dat het eindelijk eens mee zou zitten. Een maand geleden heb ik nog met DSB gebeld en kreeg goed nieuws: de polis was 2400 euro waard. We besloten tot afkoop over te gaan. En toen barstte de DSB-crisis los. De brief aan DSB lag klaar maar kon niet meer worden verzonden.
Vallen wij in onze situatie onder de garantieregeling?[/quote]

door annemieke op 20 Nov 2009, 11:45

Wij zitten met hetzelfde probleem als Diana. Wij hebben rond de 3300 euro tegoed van een kapitaalverzekering. Ik denk dat we naar ons geld kunnen fluiten. Maar wat ik ontzettend vervelend vind, is dat de communicatie vanuit de curatoren van de DSB Bank zo slecht is.
Ik begrijp niet waarom ze bij veelgestelde vragen op de site hier niets over melden. Het is natuurlijk ontzettend beroerd dat we ons geld waarschijnlijk kwijt zijn, maar onduidelijkheid en onzekerheid dat is ook heel vervelend.

door annemieke op 20 Nov 2009, 11:48

ik heb ook een kapitaalverzekering hw000 sedert 1999 by tros radar werd gezegd oversluiten naar sns reaal die heb ik gebeld ze zeggen polissen die beginnen met hwooo niet van hun weet nietr wat ik moet doen wil me inleg terug ze mogen het ook naar interbank storten anders kom ik er nooit vanaf 17000 euro betaal ik rente polis welvaren 6000 betaald waarde nu 3000 oplichters

door LIEBIAN§HOTMAIL:COM op 24 Nov 2009, 19:18

ELDERS GEPLAATST:

U hebt indertijd de lening aangegaan, waarbij door de medewerker van DSB u is medegedeeld: zonder kapitaalverzekering geen lening, terwijl hij u ook niet gewezen heeft op de mogelijkheid bij anderen een kapitaalverzekering te sluiten, dat is dan verboden koppelverkoop en nalatigheid in het kader van de zorgplicht.
Bovendien heeft de DSB medewerker u onjuist voorgelicht door de mededeling dat deze kapitaalverzekering aan het eind van de looptijd gegarandeerd de waarde van de lening zou hebben.
Dit is tekortschieten in de zorgplicht, misleiding en wanprestatie.

Op grond van bovenstaande bent u gerechtigd van DSB=curatoren te eisen de kapitaalverzekering met terugwerkende kracht nietig te verklaren en u de betaalde inlegbedragen, verhoogd met de rentebedragen op basis van de in rekening gebrachte rente bij uw lening, terug te betalen c.q. in mindering te brengen op uw lening.

Als u de lening hebt afgesloten op basis van variabele rentevoet en de DSB medewerker heeft u geen financiëel overzicht gegeven welke financiële consequenties dat zou kunnen hebben, afgezet tegen uw inkomen en vermogen, en heeft hij u er dus in het algemeen niet op attent gemaakt dat deze fors zou kunnen stijgen, dan heeft de DSB de zorgplicht geschonden en zich dus wederom schuldig gemaakt aan misleiding en wanprestatie, op grond waarvan u de renteverhogingen met terugwerkende kracht kunt laten vernietigen, met het verzoek het teveel betaalde in mindering te brengen op uw lening.

Algemene conclusie:
Wanneer is er sprake van VERBODEN KOPPELVERKOOP ?
1. als je verplicht wordt bij een lening ook een verzekeringspolis af te sluiten;
2. als je verplicht wordt deze beide bij de zelfde leverncier af te nemen.

Wanneer is er sprake van ONRECHTMATIGE RENTEVOET VERHOGINGEN ?
1. als er tevoren geen schriftelijke prognose aan de klant is verstrekt waaruit de lasten blijken tegenover de inkomsten en het vermogen bij diverse verhoogde rente percentages;
2. als de klant niet uitdrukkelijk gewaarschuwd is voor de gevaren van de variabele rentevoet.

door Criticaster op 04 Dec 2009, 17:18