10 reacties
De ene bank laat een deposito automatisch uitbetalen naar spaar of betaalrekening, de andere bank doet hier moeilijk over.
Zo kun je bij Anadolubank, NIBC, TEB of Fortis, Amsterdam Trade Bank gemakkelijk je deposito aan het eind van de termijn laten uitkeren, maar ASN bank en Credit Europe maken het je extra moeilijk door een schriftelijke verklaring te eisen. (die dan zogenaamd niet aangekomen is). De schriftelijke verklaring met handtekening zou wettelijk verplicht zijn?! Heel vreemd want daar hebben tientallen andere banken dus geen boodschap aan.
Hoe dan ook, bij ASN en Credit Europe is het nieuw geopende deposito weer te annuleren maar kost wel een week rente of ik krijg een week een veel te lage rente.
Oppassen dus hiermee.
V.w.b. de ASN-bank verbaast dit mij zeer: heb altijd keurig en vrijwel steeds precies 1 maand voor aflopen brief gehad-met de gebruikelijk gratisenvelop-met soms diverse andere interessante opties. Qua service staat deze bank juist heel goed bekend. Als je besluit een deposito-wat toch meest aan groter bedrag is-elders onder te brengen gaat dat toch via je giro/bank-en dat levert je dan ook die tijd geen of lage rente op.
Pas de allerlaatste tijd doen sommige banken dit niet meer per brief.
Maar pas op de ochtend van aflopen een @mail sturen-met dan ietsje betere rente als vaste klant- is voor mij ook rijkelijk laat-en dat was en van de Turkse banken die mat A begint.
Bij het aangaan van een deposito teken je voor ontvangst van de algemene voorwaarden. Daarin staat (meestal) vermeld dat een deposito aan het einde van de looptijd automatisch wordt verlengd voor een zelfde duur als het eerste deposito. Dus als je nu een brief van SNS hebt gekregen, had je daarop actie moeten ondernemen. Anders wordt het deposito automatisch conform de algemene voorwaarden verlengd.
Precies, dit moet je zelf goed bijhouden want er staan altijd onverwachte vervelende voorwaarden in de kleine lettertjes en dus ook bij deposito's.
Niet klantgericht, wel handig, vooral als je rente meteen instort.
Wellicht kun via juridische bijstand kijken of ze hun zorgplicht hebben verzaakt door je niet tijdig te waarschuwen dat de termijn verliep.
Ik ben het niet helemaal met de vorige 'spreker' eens:
Als de bank jou keurig geïnformeerd heeft dat je deposito bijna verloopt en je reageert daar zelf niet, dan heb je m.i. gewoon zelf niet correct gehandeld.
Om dan jurische bijstand te adviseren omdat een bank zich mogelijk niet aan zijn zorgplicht gehouden heeft is wel heel erg overdone. Het is tegenwoordig wel erg makkelijk om alles op de bank af te schuiven. Mensen moeten ook zelf hun eigen verantwoordelijkheid nemen.
ik heb het zelf meegemaakt dat ik met vakantie was en toen een brief ontving dat mijn deposito termijn zou verlopen binnen 2 weken. geen bericht dan automatisch verlengen. toen ik terugkwam van mijn korte vakantie was ik net 1 dag te laat. dat is wel heel bot. kan het niet eerder dan 2 weken bijv. een maand of 2 maanden voor afloop. tenslotte kunnen we allemaal iets vergeten. het is niet afschuiven, maar elkaar een eerlijke mensvriendelijke kans geven om een andere keuze te maken.
Het automatisch verlengen van een deposito vind ik absoluut niet deugen.
Heb zelf een deposito bij de AK bank wat binnenkort afloopt, en volgens een brief die ik onlangs heb gekregen wordt het bedrag dan automatisch weer op mijn internetspaarrekening daar gestord. Geen automatische verlenging dus. Weet wel dat de Postbank dit in het verleden deed, met de zogenaamde rentecertificaten. Hierbij zette je je spaargeld voor een korte periode vast, die vervolgens stilzwijgend verlengd werd. Sinds de Postbank is opgegaan in ING worden deze rentecertificaten volgens mij niet meer aangeboden.
NIBCDirect: tot een dag vóór afloop kon ik zelf online aangeven wat er met het deposito moest gebeuren: verlengen of geld terug storten op de tegenrekening. Op de dag van afloop stond geld én rente al op de tegenrekening: Hulde.
Maar dan SNS: tweeenhalve week vóór afloop deposito krijg ik een brief dat deposito afloopt. Heel warrig wordt verteld hoe de voortgang is en dat ik het deposito online kan opheffen. Als ik dit binnen een paar dagen wil doen blijkt het al te laat. SNS heeft de procedure al gestart (2 weken vóór afloop) dat het deposito omgezet wordt naar een Spaarrekening.
Ze hadden het opnieuw willen vastzetten, want ze beweerden dat wij dat bij aanvang van het deposito hadden aangegeven, bewijzen hiervoor werden niet geleverd, later werd dit weer ontkend. Een geluk bij een ongeluk: om ingewikkelde redenen konden zij het deposito niet opnieuw vastzetten, vandaar dat ons geld op een spaarrekening kwam.
Pas twee dagen later kon ik de spaarrekening proberen op te heffen (hiervoor kreeg ik een error), maar toen bleek opeens dat de tegenrekening was gewijzigd --- een spookwijziging ?--- dit zouden we zelf wel hebben gedaan, werd beweerd. Flauwe excuses en weer twee dagen later kon ik definitief de rekening opheffen. Nooit meer SNS Bank!