bkr a2 codering en hypotheek

10 reacties

Goededag,

Wij zitten met een probleem.

Mijn man heeft eind 2006 wat betalingsproblemen gehad en in 2007 opgelost.

Nou zijn wij er achtergekomen dat Laser services hem een bkr codering AH2 heeft gegeven. Maar dit is een rare notering.

Op 5-01-07 heeft hij terecht een A notering gehad
Op 22-1-07 is er een herstelcode gemeld sindsdien netjes blijven betalen
Op 20-10-07 is er een 2 notering bij gezet.
En de werkelijke einddatum staat op 06-10-09

Nou hebben wij contact opgenomen met Laser services en hebben zij ons verteld dit niet meer terug te kunnen vinden in hun systeem omdat het een aantal jaar geleden is. Ik kon wel een fax sturen met de vraag waarom de 2 codering was dan zouden wij hierop reactie krijgen. Fax gestuurd tot op heden geen reactie. Nogmaals gebeld en wederom kon de meneer aan de telefoon geen duidelijk antwoord geven wel kon hij zijn vermoeden uitspreken dat het te maken heeft met het feit dat mijn man zijn zaken in de 5e maand 2007 heeft overgedragen aan budget beheer. Het zou bij laser normaal zijn om een 2 codering te plaatsen wanneer budgetbeheer/schuldsanering erbij aan de pas kwam.

Echter is er sinds begin 2007 elke maand netjes een minimaal bedrag betaald
Vanaf de 5e maand zijn de betalingen via budgetbeheer gegaan
Waarom pas in de 10e maand een 2 codering?

Jullie snappen dat een hypotheek afsluiten een beetje lastig wordt zoniet onmogelijk met een a2 codering.
Weten jullie wat te doen hiermee?

door meteenvraag op 27 Nov 2011, 21:37

Met een achterstandscodering is het inderdaad erg lastig ergens een hypotheek te krijgen. Met een 'H' (Herstelcodering) lukt het nog wel eens als je een verklaring hebt van de melder (in dit geval Laser services) dat sindsdien alle betalingen netjes hebben plaatsgevonden. Lukt ook dat niet dan zit er niets anders op dan wachten tot de codering weg is. Dat is na 5 jaar.

Gebruikers-avatar
Moderator

door Chris Oosterling op 28 Nov 2011, 11:09

maar het is toch belachelijk dat zij na de h codering 9 maanden later een 2codering plaatsen terwijl er sinds de h codering netjes afbetaald is.

die 2 codering schijnt te staan voor het feit dat tussentijds de betalingen door budgetbeheer zijn overgenomen.

een 2 codering staat voor vordering geheel opeisbaar. na januari 2007 is dit niet meer zo geweest.

een 1 codering staat voor aflossingsafspraak-schuldenregeling.
het lijkt mij dan toch dat zij maximaal een 1 codering hadden mogen geven....

door meteenvraag op 28 Nov 2011, 22:41

Wat de exacte regels zijn voor het moment van plaatsen van een bepaalde code weten wij niet. Als je het oneens bent met (het moment van plaatsen van) de codering dan adviseren wij je een aangetekende brief te sturen naar Laser services.

Gebruikers-avatar
Moderator

door Chris Oosterling op 29 Nov 2011, 09:36

Wij zijn in contact met laser en zou hebben toegezegd morgen een terugkoppeling te gaan geven.

Maar buiten het feit dat ik dit een vervelend verhaal vind voor ons. Vindt ik het nog veel absurder dat banken/bedrijven dus zou maar van alles kunnen plaatsen. Tuurlijk ga je in overeenkomsten akkoord dat er melding bij het bkr gedaan wordt als er achterstanden op treden. En begrijp me goed in ons geval vindt ik het niet meer dan terecht dat mijn man een A codering heeft. Maar er kan dus zomaar een bijzonderheids code aangegeven worden.
De regels die het bkr daar bij beschrijft worden daarbij genegeerd.
Elke instelling handteerd eigen bijzonderheidscoderingen voor dezelfde situati's
Waar een aflossingsregeling bij de bedenk een willekeurige bank een bijzonderheidscodering 1 is, is dit bij de volgende bkr aangesloten instelling een 2, en weer bij een ander de 3.

Maar kom je bij het BKR terecht zeggen deze dat het uitgezocht moet worden met de instelling die de notering geeft. Maar ik vindt toch wel dat het BKR ook een soort van toezicht zou moeten houden hierop

door meteenvraag op 29 Nov 2011, 19:54

Vreemd wat er allemaal is gebeurd. Maar gelukkig is het bijna 2012 en zitten de 5 jaren erop. Nog een paar weken wachten dan moet het opgelost zijn. Ik hoop maar dat er geen vervelende gevolgen voor bijv een aankoopfinanciering aan verbonden zijn.

Heine Kooistra
GeldXpert Noord Oost Friesland
Burgum

door Heine KOOISTRA op 10 Dec 2011, 20:54

We zoeken al een lange tijd na een hypotheek ondanks de coderingen.
Als je verteld hoe die zijn onstaan haken ze meteen af, je wordt niet eens serieus genomen. Ondanks aangifte bij de politie gedaan, van dat kantoor waar de coderingen onstaan zijn, kom je niet in aanmerking voor een hypotheek. We zitten in een hoge huurhuis en een goedkopere is er niet te krijgen. wel duurdere huurhuizen!! Wacht tijden bij de woningvereniging lopen tot nu toe rond de 8 jaar!! Niet meer normaal!!Huizen staan gemiddeld 1 jaar 2 jaar te koop!! Voor ons was het wens een droom om een leuk huis te kunnen kopen rond de prijs van 120.000 kk. Scheelt voor ons gemiddeld 300 euro netto per maand op wat we nu huren!! Er wordt niet verder gekeken in een situatie van een gezin!! Hypotheek is ook een lening die je ook moet aflossen. Huurlasten moet je ook betalen, en de rest van je lasten! Kunnen zeggen de bkr coderingen zijn niet door ons onstaan!! maar door een kantoor waar onze financiele plaatje onder gebracht is geweest!! we betalen al jaren netjes alles, staan nergens rood, willen we ook niet. Ja voor een jaartje terug kwamen we in contact met iemand die werkte intern bij de Aegon en mocht 6 hypotheken verstrekken per jaar. Wel moest je foto's doorsturen met je kinderen waar je ze billekoek op gaf!!!! Ja he....dus niet he....Zo heeft de Dame die bij de Aegon werkt hypotheken verstrekt!! Ook een verhaal in de familie....persoon heeft 11 jaar via een curator gezeten en zware bkrs op zijn naam staan, 1ste keer hypotheek aanvraag afgewezen, 2de keer wel erdoor heen bij florius....nog heeft de persoon bks staan en leningen..bij het gesprek vertelde de vriendin dat ze zich gingen verbeteren nieuw werk zoeken en snel de schulden aflossen. HYPOTHEEK ROND!! We worden echter boos op deze manier, zijn eerlijk in onze situatie en nog wordt je gestraft, eerlijk leg je alles op tafel en Nee... Ja we kunnen via makelaars huren, jaartje hier en een jaartje daar..omdat de huizen te koop staan...ja Daag..We vinden dat we een kans moeten krijgen om eenhuisje te kunnen kopen, ja waarom kopen...we klussen erg graag...we willen Geen bouwdepot hebben, alleen een hypotheek...50% aflossen en 50% aflossingvrij optie!! 10 jaar vast... Beetje sparen voor later naast onze pensioen een reserve potje!! Dit is alles. We hadden een leuk huisje gezien met wandelen, een ex huurhuis. die krijg je makkelijk voor 120.000 kk Moet wat aan gedaan worden, maar parijs is ook niet op een dag gebouwd. nu huren we netto 710 euro per maand en je krijgt een huurboekje erbij waar in vermeld staat dat je 80% uit eigen beurs moet maken en reparatie moet doen!! dit via een vastgoedmagnement hoppa!! Denk dat we maar op een camping gaan wonen, want hier in nederland heb je nergens een kans om je te verbeteren! OVERHEID BEDANKT... PUINHOOP MAKERS... KAN ZEGGEN ZAL DOOR BLIJVEN VECHTEN TOT WE WEL ERGENS EEN EERLIJK HYPOTHEEK KRIJGEN EEN LAATSTE DROOM VOOR HET GEZIN!!!!

door bianca op 08 Feb 2012, 11:25

Ben toch benieuwd. Heb een aantal a2 coderingen, een zeer goedlopende baan met veel toekomst perspectief, verdien nu tegen de 50k aan, maar toch hoor ik overal dat het niet zou kunnen... en waarom?

Weet iemand hier waar je met een carriere nog wel terecht kan voor een hypotheek?

door MarkK op 22 Feb 2012, 00:44

Voor mij het zelfde verhaal, heb 10 afwijzingen gekregen vanwege (een terechte) 2 codering van Neckerman, die ik pas in 2011 heb afbetaald.
Ik heb een begeleidende brief geschreven waarin ik heb uitgelegd waarom de kans zeer klein is dat we nog eens zo'n fout zouden maken. Vanwege banen, hoogte hypotheek enz.
Obvion heeft toen direct een offerte aangeboden en we gaan volgende maand verhuizen!

Rabobank heeft ons overigens ook nog uitgenodigd voor een gesprek, maar opvion bood ons een lagere rente.

Dus, er zijn mogenlijkheden!

door sanne29 op 28 Mrt 2012, 11:54

Bij ons ook het zelfde probleem wat hierboven staat!
Wij krijgen ook overal NEE....ppfff..niet normaal meer.Kan aantonen dat we de laatste 10 jaar nette en betaalde huurder zijn geweest.Kunnen aantonen dat de bkr codering via datum dat die in de tijd zijn ontstaan door vsnp(vrijwillige schuldhulpverlening natuurlijke personen)die hebben ons ook opgelicht en mishandeld. Door dit kantoor zijn die coderingen onstaan en we zijn nog steeds bezig om ze recht getrokken krijgen! Wel is het zo, dat we een mail hebben gehad van een oude schuldeiser die bereid is om de bkr te verwijderen mits de andere schuldeiser hem ook verwijderd.daar zijn we mee bezig. we huren nu een huis van 730 euro p mnd.dat wordt ons te...en zijn zeker bezig om te gaan verhuizen. probleem is op vandaag dat er meer huizen te koop staan dan huurhuizen. en als je kijkt betaal je al gauw 750 to 1000 euro dat kunnen we niet. voordeliger is kopen, alleen puur de koopprijs met kosten koper en meer niet!! Wij hebben na alle ellende onze lesgeld gehad met leningen enz...dat gebeurt niver meer!!

door gezinnetje op 28 Apr 2012, 18:17