10 reacties
Het is inderdaad mogelijk om op een geblokkeerde spaarrekening bij een bank geld opzij te zetten om te sparen voor de uitvaart. Deze komt dan onder de bestaande vrijstelling in box 3 te vallen.
Anders dan bij een uitvaartverzekering is er bij een geblokkeerde spaarrekening geen overlijdensrisicodekking aanwezig, er wordt enkel kapitaal opgebouwd. Zeker in de eerste jaren zal het kapitaal van de geblokkeerde spaarrekening niet afdoende zijn om de uitvaart te kunnen bekostigen.
Er zijn volgens mij nog geen banken die een geblokkeerde spaarrekening voor een uitvaart aanbieden.
Maar wat is dan het fiscale voordeel ?
Mag je hier net zoals bij pensioen sparen bruto sparen ?
of wordt dit een andere vorm van sparen, zodat je dus gewoon uit je
netto inkomsten een slapend tegoed opbouwd.
En niet minder belangrijk: hoeveel mag je bij opening van de rekening in eens storten en wat is het rendement. (spaarrente)
Overigens heb ik net op internet gezocht maar ik heb nog steeds geen
aanbieder va deze spaarvorm kunnen vinden. Dus ook de voorwaarden niet
online kunnen achterhalen.
Hoi Rien,
Er zijn tot op heden inderdaad nog geen banken die deze spaarvorm aanbieden. Het is dan ook niet aan te geven wat de voorwaarden en rendement zal gaan zijn. Omdat ik zelf ook wel geintresseerd ben heb ik een paar banken gebeld, allen zeggen ze hier geen prioriteit aan te geven.
Met vriendelijke groet,
Jan Willem,
Bij mijn overlijden valt het grootste deel van ons gezinsinkomen weg omdat mijn echtgenote geen pensioenrechten heeft vaan mij en heel weinig van zichzelf. Nu kan ik gemakkelijk de € 6700.- storten. Daarom wil ik dat graag belastingvrij doen. Ook ik zal daarom enkle banken bellen en als veel mensen dat doen misschien zien ze dan dat er een markt voor is.
De OHRA kent bijv. wel een voor BOX 3 belastingvrije geblokkeerde rekening voor kapitaal pensioenrechten.
Dat zouden ze toch ook gemakkelijk voor dit uitvaartsparen kunnen doen?
roy mohan schreef:Ik ben ook op zoek naar een bank die aan banksparen voor de uitvaart doet maar ben helaas nog niets tegengekomen!
Let op als je advies gaat inwinnen: ik heb het al meegemaakt dat ze je een gewone uitvaartverzekering willen aansmeren!
Inderdaad, ze kennen wel de verzekering. Heb net Rabobank gebeld. Verschillende personen aan de lijn gehad, zij weten van niets. Ben even gaan googlen en op de site Bank-sparen.nu staat informatie. Bij aanbieders staat de Rabobank met Rabo Doelsparen. Bedrag vastzetten van 2 tot 20 jaar. Bij voortijdige opname (overlijden) moet je wel kosten betalen. Waar haal je informatie vandaan!!! Gewoon zelf googlen.
Rabo-doelsparen is volgens mij geen officieel bankspaarproduct, maar gewoon een soort deposito. En een bankspaarproduct is wel nodig om van de fiscale vrijstelling gebruik te kunnen maken (saldo onder de 6700 valt niet in box 3). IN de voorwaarden van het doelsparen staat dat eht volledige salo in box 3 valt. Dus dit is niet een bankspaarproduct.
Het fiscaal vriendelijk banksparen is voor de banken wl interessant omdat hier geblokkeerd kapitaal wordt ingelegd. De fiscus en de regering zullen hier niet blij mee zijn. Omdat er nog geen enkele bank is die hiervoor een spaarrekening aanbied heb ik sterk het vermoeden dat de banken zijn verzocht terughoudend te zijn in het op de markt brengen van deze spaarvorm.
Het is inderdaad erg aantrekkelijk voor banken om een uitvaartkostenverzekering te verkopen, de premies zijn heel erg hoog en er zitten veel verborgen kosten in verwerkt. Dit is een vorm van een woeker- of verlies polis.
Maximaal kun je 1,2% van € 6.703,- = € 80,44 fiscaal voordeel. Dat is heel weining, dus de conclusie is dat je dit bedrag beter op een spaarrekening met hoge rente kunt zetten, waarschijnlijk ben je daar beter mee af dan het fiscale voordeel. Bovendien is een gewone spaarrekening niet geblokkeerd.
Ook ik zoek naar een bankrekening voor uitvaartkosten. Ik ben een beetje bekend met de bankwereld, maar kan hem nog nergens ontdekken. Ik lees in de reacties wel veel opmerkeingen van mensen die zaken met elkaar verwarren. De geblokkeerde rekening voor uitvaart kun je een beetje vergelijken met spaarloonrekening. Alleen stort je daar bruto vanuit je loon en kan dat na 4 jaar netto eraf. Bij uitvaartrekening stort je netto vanaf een andere rekening en mag het er netto af alleen voor uitvaart. De besparing is 1,2% vermogensrendementsheffing (max ± € 80 per jaar) als je tenminste met je vermogen boven de vrijstelling zit en dat zitten er maar weinig. Bovendien ben je de vrijheid over je geld enigzins kwijt. Niet veel mensen zijn bezig met hun overlijden en dus zullen er betrekkelijk weinig mensen instappen. Hierdoor is het voor banken minder interessant om hier systemen voor in te richten en kostbare reclame voor te maken. Waarschijnlijk speelt ook mee, dat de bank de evt. controle moet uitoefenen op het juiste gebruik van de rekening om misbruik te voorkomen.