ASN jeugdsparen niet te stoppen?

1 reactie

Ik wil graag het volgende probleem voorleggen en hoop dat iemand mij verder kan helpen. Ik heb 2 dochtertjes van 8 en 11 jaar oud. Niet lang na de geboorte van de jongste dochter werd ons door Opa en Oma's een spaarrekening aangeboden bij ASN voor beide dochtertjes, de z.g. jeugdspaarrekening. Wij hebben die uiteraard dankbaar in ontvangst genomen. Helaas, nu een aantal jaren later zijn mijn vrouw en ik gescheiden en werd het tijd alle financien eens aan een nader onderzoek te onderwerpen. Ik bekeek dus ook de ASN jeugdspaarrekening en zag dat die nu 3% rente geeft. Redelijk zou je zo denken maar bijvoorbeeld SNS klimrente biedt een hogere rente als je je geld voor wat langere tijd vast zet. Ik ging dus eens kijken hoe ik de jeugdspaarrekening kon beindigen. Tot mijn stomme verbazing kan dat niet. Volgens ASN is het geld alleen op te nemen als de kinderen op het voortgezet onderwijs zitten en het geld nodig is voor de opleiding (aantoonbaar). Verder is er geen enkele mogelijkheid. Je kunt dus ook niet dmv boeterente of iets dergelijks de rekening beindigen. Op 18 jarige leeftijd wordt hij uitgekeerd aan mijn dochters zelf en er is voor de ouders dus geen enkel mogelijkheid meer om nog iets met het geld te doen. Ook niet als blijkt dat bijvoorbeeld 1 van je kinderen helemaal niet met geld om kan gaan, verkeerde vrienden heeft etc etc. Belachelijk dus. Je stort het geld op een rekening en vervolgens kun je over dat geld op de ASN jeugdspaarrekening nooit meer zelf beschikken als ouders. Als je dat doet bij de geboorte sta je dat geld dus voor 18 jaar af aan de bank! Ook zou de bank kunnen besluiten om de rente naar 0% terug te brengen en ook in dat geval heb je gewoon pech gehad als het aan ASN ligt. De hoogte van de rente die redelijk lijkt met 3% komt daarmee ook in een ander daglicht te staan. Een langer lopende termijn deposito (5 tot 10 jaar) doet toch al snel 4% en bovendien kan ik daar dmv boeterente te betalen ook nog vanaf en geeft het mij zekerheid over de hoogte van de rente. Dit is dus een woekerproduct in schaapskleren. Ik vind het een schandalige praktijk en vraag mij af of meer mensen dit is opgevallen, wat zij er aan hebben gedaan en ik vraag mij tevens af of dit wel wettelijk is toegestaan. Kan iemand ons hiermee verder helpen?

door JelleMD11 op 03 Feb 2011, 18:20