2 hypotheekverstrekkers op 1 pand: kan dat?

3 reacties

Ik heb 2 hypotheken bij 1 geldverstrekker;
1 spaar- en 1 aflossingsvrije hypotheek. De spaarhypotheek loopt nog 8 jaar. De rente-vast periode van de aflossingsvrije hypotheek loopt af (1 aug). De aanbieding voor verlengen is echter niet heel scherp en ik zoek een goedkoper alternatief.

Mijn vraag: wat is er op tegen om ALLEEN voor het aflossingsvrije deel een nieuwe (aflossingsvrije) hypotheek bij een ANDERE hypotheek verstrekker af te sluiten?
Het brengt wat onzekerheid voor de verstrekker met zich mee, want de eerste verstrekker heeft niet meer het alleenrecht in geval van vordering, echter het risico is gering omdat er nog aanzienlijke overwaarde is en een ORV voor het geheel van het aflossingsvrije deel. Ik zoek nog naar de kleine lettertjes in de voorwaarden maar die zitten in een diep op zolder weggestopte doos.

bvd
toon

door toon op 04 Jul 2011, 20:31

Beste Toon,

Dit is inderdaad mogelijk, maar er zijn niet veel geldverstrekkers die 2e hypotheken (2e in rang) verstrekken. Dit komt door het grotere risico. Ook zullen de hypotheekverstrekkers meestal een hogere rente aanbieden. Deze beperkingen maken het meestal niet gunstig om alleen een gedeelte van de hypotheek over te sluiten.

Je kunt je in dit geval het beste laten adviseren door een hypotheekadviseur. Hij/zij kan berekenen of het gunstig is een gedeelte van de hypotheek over te sluiten. Vind de beste hypotheekadviseur in je woonplaats op onze site.

Gebruikers-avatar
Site Admin

door Marga Lankreijer-Kos op 05 Jul 2011, 08:46

Dank voor je antwoord.

Ik heb gebeld met NN en zij willen niet meewerken. Oversluiten is geen alternatief omdat we de "offerte" pas afgelopen donderdag (30 juni) binnen gekregen hebben. en al op 12 juli moeten bevestigen (terwijl 1 augustus pas afloopt).

groet
Toon

door toon op 05 Jul 2011, 20:11